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La Scena Musicale - Vol. 9, No. 5

Notes

Par/by Réjean Beaucage & Wah Keung Chan / February 9, 2004

Version française...


Photos: Magalie Dagenais

Les Prix Opus 2002–2003

Le Conseil québécois de la musique (CQM) remettait le 25 janvier dernier ses Prix Opus, soulignant l'excellence de la musique de concert au Québec, lors d'un Gala tenu au Centre de créativité du Gesù, à Montréal. Si le nombre de concerts offerts chaque année au
Québec (plus de 800) et le grand nombre de catégories offrent aux jurés désignés par le CQM de nombreuses occasions de débats, ils arrivent tout de même à présenter, à travers la liste finale des récipiendaires, un portrait assez fidèle de la vie musicale québécoise.

Fait à noter, pour une première fois en sept ans, c'est à un ensemble de jazz, le François Bourassa Quartet, que l'on a remis le prix du « Concert de l'année – Montréal » (il remporte aussi, bien sûr, la palme dans la catégorie « Concert de l'année – Jazz ou musiques du monde »). L'organisme Clavecin en concert, dont le directeur artistique est Luc Beauséjour, remporte pour une deuxième année consécutive le prix du « Concert de l'année, catégorie – Musiques médiévale, de la Renaissance, baroque » pour le concert « Marie-Nicole Lemieux chante Haendel », un prix qui a beaucoup de valeur lorsque l'on tient compte du très grand nombre d'ensembles voués à ces musiques à Montréal (et ailleurs !). Qui plus est, le claveciniste Luc Beauséjour est nommé « Interprète de l'année » et remporte aussi le « Prix des auditeurs de la Chaîne culturelle de Radio-Canada » ! Et c'est Yves Beaupré, qui a fabriqué plusieurs des instruments qu'utilise Beauséjour, qui remporte le prix « Reconnaissance à un facteur d'instruments », un prix accompagné d'une bourse de 5000 $ offerte par la Société de développement des entreprises culturelles.

L'Orchestre Métropolitain du Grand Montréal récolte aussi un beau doublé grâce à son enregistrement d'une monographie consacrée à Nino Rota (ATMA Classique). En effet, il reçoit le prix « Disque de l'année – Musiques classique, romantique, postromantique, impressionniste » et celui remis à la « Production discographique de l'année ». Ce dernier prix vise à souligner le caractère exceptionnel d'une production et ce disque, en étant le tout premier enregistrement de maestro Yannick Nézet-Séguin, avait en effet quelque chose de très particulier. Voilà certes qui récompense bien ce premier effort.

Autre belle récolte de trophées : celle du Festival international Montréal/ Nouvelles Musiques (M/NM), dont l'édition inaugurale a été consacrée « Événement musical de l'année ». L'événement remporte aussi le titre de « Directeurs artistiques de l'année » aux compositeurs et directeurs d'orchestre Denys Bouliane et Walter Boudreau, ce dernier ajoutant à ce joli tableau le prix « Personnalité de l'année » ! On note par ailleurs que la « Création de l'année », Quaternions, de Michel Longtin, a été présentée par l'Orchestre symphonique de Montréal dans le cadre d'un concert de ce festival et que le prix « Reconnaissance à un artiste hors-Québec » va au Hilliard Ensemble, qui s'y est produit à deux reprises. Décidément une belle année pour la musique contemporaine, alors que le guitariste Tim Brady est nommé compositeur de l'année (prix accompagné d'une bourse de 10 000 $ offerte par le Conseil des arts et des lettres du Québec). Monsieur Brady est également récompensé pour son oeuvre 20 jacks 1/4, une pièce pour 20 guitares électriques composée à l'intention d'instrumentistes d'écoles secondaires de la région de Montréal, qui remporte le prix du « Concert de l'année – Jeune public ».

Soulignons enfin que c'est la basse Joseph Rouleau, fleuron de l'art lyrique québécois, qui recevait cette année le prix « Hommage » du CQM. M. Rouleau célèbrera son 75e anniversaire à la fin du mois de février, de même que 15 ans à la présidence des Jeunesses Musicales du Canada. Nous aurons l'occasion de vous entretenir davantage sur la carrière de monsieur Rouleau et sur les autres lauréats dans nos prochaines éditions.

Pour la plus haute fidélité

René Laflamme, directeur technique et âme dirigeante de la maison de disques Fidelio Audio, est, comme le laisse supposer le nom de son étiquette, un audiophile passionné et bien décidé à faire partager son amour du son et de la musique. Le catalogue de l'étiquette est surtout axé sur le jazz (Frédéric Alarie, Doreen Smith), mais comporte aussi des ouvertures sur la musique du monde (Hamadryade, Marie Saint-Onge) et la musique classique.

Le 18 janvier dernier, nous avons pu assister à la préparation de l'enregistrement par le Choeur Radio Ville-Marie, sous la direction de Simon Fournier, du Via Crucis de Franz Liszt, pour solistes, choeur et orgue, à l'église Très-Saint-Nom-de-Jésus de Montréal. L'oeuvre de Liszt sera couplée à une nouvelle édition remasterisée des Sept Paroles du Christ de Théodore Dubois, enregistrée au même endroit en 2001 par le même choeur et dont le premier pressage de 2000 exemplaires est épuisé. On pourra entendre dans l'oeuvre de Liszt les voix de Kimy Mc Laren (soprano), Michelle Sutton (mezzo-soprano), Noëlla Huet (alto), Michiel Schrey (ténor) et Simon Fournier (baryton), qui dirige également les 56 choristes. Pour le Dubois, les solistes sont Monique Pagé (soprano), Marc Hervieux (ténor) et Gaétan Laperrière (baryton). L'orgue Casavant de l'église est évidemment joué par son titulaire, Régis Rousseau. Le disque, dont la sortie est prévue pour le 1er avril 2004, sera distribué au Japon, en Chine, aux États-Unis, au Danemark et au Canada.

Audiophilie oblige, Fidelio Audio s'est mise à l'heure du SACD depuis quelque temps (celui du Trio Hamadryade fait partie des trois enregistrements qui ont reçu la cote « Best High-Rez Recordings of 2003 » de la revue Soundstage). L'étiquette innove avec ce nouveau disque : l'enregistrement analogue et multi-canaux encodé directement au format DSD (64 fois plus détaillé que le format CD habituel !) donnent véritablement l'impression à l'auditeur d'être sur place. Afin d'obtenir un produit de qualité maximale, les disques seront fabriqués en Allemagne. Le produit final sera, aux dires de René Laflamme, un « disque hybride (double couche) CD/SACD multi-canaux DSD pur » ! Ça ressemble à une formule mathématique, mais on lui souhaite que ça devienne la recette du succès.

New Canadian Heritage Minister likes opera and the symphony

Ever since Hélène Chalifour Scherrer was appointed as new Canadian Heritage Minister in the Paul Martin government in December 2003, replacing Sheila Copps, questions about her views on culture have arisen. Her comment that sports was her favourite part of culture and the cancellation of her participation in the Canadian Forum on Cultural Enterprise in Paris last month have caused anxiety in Canada's cultural community. In an interview published in the January 23, 2004, edition of The Globe and Mail, Ms. Scherrer assured readers that she goes to the opera and the theatre and has been a long-time subscriber to the Quebec Symphony Orchestra.

Kitchener-Waterloo Symphony fires Fischer-Dieskau

The last three months have been a tumultuous time for music lovers in Kitchener-Waterloo. In late November, the board of the Kitchener-Waterloo Symphony informed conductor Martin Fischer-Dieskau that he had been relieved of his duties as artistic director two years before his contract formally expires, and just one year after the board had seemingly given the maestro a vote of confidence with a one-year extension to 2005. The root cause of the conflict revolves around a proposed tour by the orchestra to Germany in the 2004-05 season. In an interview on CBC Radio Two, KWSO's Executive director Katherine Carleton explained that the board had decided in October that the orchestra did not have enough resources to embark on the trip. Afterwards Fischer-Dieskau approached the board with the assurance that he had found an anonymous donor to underwrite the tour. However, the conductor refused to reveal the name of the donor for the board to verify the validity of the pledge. Following the public outcry including a call for changes to the organization's governance, and a statement from the city's mayor for mediation, several board members resigned. In January the board proposed to resolve the matter through mediation. Stayed tuned.

Florida Philharmonic bankruptcy sales raises $170,000

An auction of the bankrupt Florida Philharmonic's instruments on January 22, 2004, raised $170,000 USD to pay back the symphony's creditors. The orchestra collapsed in May 2003 due to mismanagement. Its revolving door of directors left the leadership position void. Executives raided the orchestra's reserves, mortgaged the rehearsal hall and took out a $1-million line of credit that ultimately put the symphony more than $2.5 million in debt. A $2-million endowment fund and a music library remain for a possible succession group. So far, no one has stepped forward.

Realistic Winterreise

American tenor David Pisaro is taking a 200-mile walk across England to sing Franz Schubert's Die Winterreise in a path from St Bees, in Cumbria, to Robin Hood's Bay, in North Yorkshire. Over the course of two weeks, with 13 stops along the route, he will perform with pianist Quentin Thomas each evening at village halls, shops and churches. Die Winterreise -- The Winter Journey is a song cycle that traces the physical and emotional journey of a rejected lover travelling away from home. Pisaro hopes his trip will bring the music to life by giving it some realism. "The worse the weather the better the situation because I am doing a bit of method acting to try to get into the role," he told BBC. Pisaro will bring along a video camera to record his experience.

Jacques Lacombe makes Metropolitan Opera debut

Jacques Lacombe, principal guest conductor of the Montreal Symphony Orchestra, made his Metropolitan Opera debut in January 2004 in six performances of Massenet's Werther, replacing an ailing Michel Plasson. Reviews were very positive and he has reportedly been re-engaged for the 2005-06 season.

CD News

Dire Prediction for Major Labels

On January 1, 2004, in his column in La Scena Musicale Online, Norman Lebrecht reported that EMI had dropped Roberto Alagna and predicted the demise of the classical music recording industry among the major labels. Read his column at http://lebrecht.scena.org

Naxos Canada appoints Rick Dunlop VP Sales and Marketing

Downsizing at the major labels is moving management talent to the smaller labels. October 16, 2003, was a dark day at Universal Music as the company chopped 1,350 jobs worldwide. Among the Canadian casualties was the VP of the Canadian classics and jazz division, Rick Dunlop, who had spent over 20 years with the company. In January 2004, Dunlop was appointed by Naxos of Canada to be its new VP of Sales and Marketing. The move is interesting as Naxos has been partly responsible for the major labels' reduced market share, while Dunlop was involved in Universal's Eloquence budget label that competed in price with Naxos.

In an early 2003 downsizing, Pierre Dionne, Director of Marketing for Universal Music in Quebec, was let go and subsequently he landed at ATMA Classique.

Archambault launches Music Download service

The year 2003 ended with some positive news for the recording industry. Legal proceedings by the recording industry in the US have substantially reduced music piracy. Music download services led by Apple's $0.99 USD per song, iTunes store (which has sold close to 20 million songs), have begun to gain market share, causing retailers such as Walmart to join the music download business.

On January 16, 2004, Groupe Archambault became the second Canadian and first French-language Canadian online music download operation by launching the bilingual site Archambaultzik.ca, selling song/tracks at $0.99 CAD. Unlike the first Canadian operation puretracks.com (which sells songs at $1.39 CAD), Archambaultzik.ca also includes classical tracks. In its first months of operation, the site will feature mostly local labels; in classical, only Analekta products are available. In full operation, the site will feature over 300,000 songs. Both Archambaultzik.ca and puretracks.com use Windows Mediaplayer and therefore are only available for Windows machines.

Copyright Board adds $25 to MP3 players

A recent decision by the Copyright Board of Canada on how artists and musicians are compensated for unauthorized copying of their works means that prices of MP3 players such as Apple's popular iPod will go up by $25. Electronics and computer manufacturers have submitted appeals. In another decision, the Copyright Board ruled that schools, hospitals and software companies will no longer be exempted from the levy on blank recording media (CDs, DVDs and tapes). Retailers have appealed the latter levy to the Supreme Court.


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