Suggestions cadeaux / Gift Ideas
December 1, 2002
Version française...
Pour le plaisir des oreilles
La maison néerlandaise Brilliant Classics nous fait
de superbes cadeaux de fin d'année : des interprétations remarquables de
quelques grandes œuvres du répertoire classique, au cinquième du prix des
parutions originales, soit à 4 $ le CD, et même moins, toutes avec de très
belles prises de son. Entre autres, on mettra sans hésiter sur sa liste quatre
intégrales prestigieuses : les symphonies de Beethoven par la Staatskapelle de
Dresde, menée de main de maître par Herbert Blomstedt (5 CD), les symphonies de
Sibelius (et cinq autres œuvres orchestrales du maître finlandais) dirigées par
le grand Kurt Sanderling à la tête de l'Orchestre symphonique de la Radio de
Berlin (5 CD), les symphonies de Chostakovitch dans une interprétation de Rudolf
Barshaï à la tête du WDR Sinfonieorchester, que certains critiques estiment de
tout premier ordre (11 CD), enfin les symphonies de Haydn par Adam Fischer et
l'Orchestre Haydn austro-hongrois, intégrale moderne sans rivale pour l'instant
(33 CD). Avec de telles aubaines, Noël ne peut être que joyeux! On peut
consulter le catalogue complet de Brilliant Classics sur le site
www.joanrecords.com. (Alexandre Lazaridès, chroniqueur CD)
California Guitar Trio : A Christmas
Album
Œuvres de J. S. Bach, Handel, Pierpont, Sakamoto,
Lennon/Ono, Gruber et airs traditionnels
InsideOutMusic 6 93723 65422 5 (34 min 5
s)
L'Américain Paul Richards, le Belge Bert Lams et le
Japonais Hideyo Moriya se sont rencontrés en Angleterre en 1987 lors d'un stage
de perfectionnement en guitare auprès du virtuose Robert Fripp et c'est en 1991
qu'ils ont décidé de fonder le California Guitar Trio. Ce n'est cependant pas la
chaleur du soleil californien qu'évoque le répertoire interprété ici, mais
plutôt la réconfortante présence d'un bon feu de bois allumé par un matin
d'hiver pendant que les flocons s'accumulent mollement dans les fenêtres. Les
guitaristes nous servent des versions magnifiques d'airs traditionnels que l'on
réentend avec plaisir : Carol of the Bells, Oh Christmas Tree
(Mon beau sapin), God Rest Ye Merry Gentlemen ou
Greensleeves trouvent dans ces arrangements soignés l'équivalent d'une
nouvelle vie. D'autres œuvres profitent aussi agréablement de ces
transpositions, comme ce classique d'entre les classiques de Noël qu'est
Silent Night, de Franz Xaver Gruber, l'air « For unto us a Child is born
» du Messie de Haendel ou le fameux « Jésus que ma joie demeure » de la
cantate BWV 147 de Jean-Sébastien Bach, pour laquelle le trio s'est adjoint les
services de deux saxophonistes. On a eu la bonne idée d'inclure deux pièces qui
sont des classiques de Noël en devenir. Il s'agit du thème du film de Nagisa
Oshima, Merry Christmas Mr. Lawrence, et de la très belle Happy Xmas
(War is Over), de John Lennon. Et c'est avec une touche d'humour que le trio
interprète le très célèbre Jingle Bells de James Pierpont à la manière «
bluegrass ». Ambiance garantie! (Réjean Beaucage, chroniqueur CD)
Coups de cœur
Mes quatre suggestions de cadeaux sont également mes
quatre « choix du critique » des meilleurs enregistrements parus au cours de
l'année dans leur catégorie respective.
Meilleur enregistrement intégral
d'opéra
Lully : Persée Paul Agnew, Anna Maria Panizarella, Salomé Haller, Jérôme
Correas, Vincent Billier, Laurent Staars, etc.; Les Talens Lyriques, dir.
Christophe Rousset.
Astrée
Naïve E 8874 ( 3 CD : ) Éblouissant, grandiose... et plein d'humour ! Une
révélation !
Meilleur enregistrement de récital d'airs
d'opéra
Arias for Farinelli Extraits d'œuvres de Porpora, Hasse, Broschi, Giacomelli,
Galuppi.
Vivica Genaux,
mezzo-soprano; Akademie für Alte Musik Berlin, dir. René Jacobs
Harmonia Mundi HMC 901778 (1 CD : ) Le bel canto classique dans toute sa splendeur
revit grâce à une étoile montante du chant baroque.
Meilleur enregistrement de musique symphonique
romantique
Wagner : Overtures and
Preludes
Berlin
State Opera Orchestra, dir. Karl Muck (1927-1928).
Naxos 8.110858 (1 CD : ) Que la date de l'enregistrement ne vous fasse pas
hésiter ! Le repiquage de ces témoignages incomparables de l'art d'un interprète
légendaire de Wagner tient du miracle !
Meilleur enregistrement d'un artiste
canadien
Intavolatura Œuvres pour clavecin de Valente, Antico, Cabezon, Andrea
Gabrielli, Merulo, Sweelinck, Philips, Frescobaldi et autres.
Rachelle Taylor, clavecin. ATMA ACD2 2267 (1CD : ) (Pierre Marc Bellemare, chroniqueur CD)
Glenn Gould : une vie en
images
Malcolm
Lester, Flammarion Québec, 2002 59,95 $
Sans contredit, cette année, LE livre à se procurer
ou à offrir en cadeau aux Fêtes sera ce magnifique ouvrage traitant de Glenn
Gould! Ce grand incontournable, une conception en version française de CS
Richardson, retrace, tout en images, la vie de ce très grand interprète, dont on
soulignait cette année le vingtième anniversaire de la mort. Mentionnons la
poignante préface du violoncelliste Yo-Yo Ma, qui nous communique avec
simplicité sa grande admiration pour un personnage complexe, la qualité de
l'introduction de Tim Page, critique musical au Washington Post, celle
des illustrations, les nombreux portraits de l'artiste (provenant en grande
majorité de la généreuse Fondation Glenn Gould), et, tout au long du livre,
l'originalité du commentaire qui ponctue la biographie en images. Un must !
(Étienne Lalonde, adjoint administratif)
Cadeaux originaux inspirés par la musique
classique
- Une bouteille de vodka polonaise « Chopin ». Elle
accompagne à merveille l'intégrale des Nocturnes avec Claudio Arrau sur
Phillips;
- Une boîte de pastilles à la menthe chocolatée
Velamints : finis les interminables et insupportables froissements de petits
papiers au concert (et elles sont si délicieuses qu'elles créent rapidement une
dépendance);
- Un chat siamois au regard bleu, animal de
prédilection de Ravel;
- Des tuiles acoustiques pour le plafond;
- Une visite à Haarlem, ravissante petite ville dans
le nord-ouest des Pays-Bas, afin d'y entendre le célèbre orgue baroque Müller à
la St. Bavokerk... sinon les enregistrements de l'organiste néerlandais Piet Kee
sur ce même instrument, sous étiquette Chandos. (Natasha Gauthier,
collaboratrice)
For your ears only
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Noël Coward
Songbook Ian Bostridge, tenor,
Sophie Daneman, soprano Jeffrey
Tate, piano EMI 5 57374 2 (64 m 19 s) | This is a notable and highly entertaining disc.
British tenor Ian Bostridge has amassed a wide-ranging discography in a
remarkably short time. An intelligent singer, he is sensitive and faithful to
the composer's intentions while bringing to each work his personal stamp.
Onstage, Ian Bostridge is an acquired taste. But in the studio, his stage
persona is a non issue--this new release is an unadulterated pleasure. Bostridge
is letting his hair down here, giving a fully realized performance of some most
delicious Coward creations. It is good to hear these sung by a voice as
beautiful as his--but lightly, without any trace of operatic bombast. Indeed,
the Bostridge voice is at its mellifluous best in mezza voce, used liberally
here and to great effect. The opening number, 'I Travel Alone'--the Coward
signature tune-- is exquisite, as is 'The Party's Over Now'. Only in the few
instances when he sings forte, as ironically in the word 'power' in 'Ziguener',
does it betray a certain limitation in dynamics. The acid test in this
repertoire is the clarity of diction, which Bostridge passes with flying colors.
Throughout, his care and attention to textual nuance are exemplary. The terrific
piano accompaniment is by Jeffrey Tate, whose sense of timing is spot on and
lightness of touch a joy. In a few selections, Bostridge is joined by soprano
Sophie Daneman, whose lovely, clear high soprano blends perfectly with
Bostridge's. Perhaps a less ingénue-sounding, more knowing and worldly voice
might prove more interesting. This CD is a perfect stocking stuffer this
Christmas season. (Joseph K. So, CD Reviewer)
Glenn Gould - A State of Wonder, The Complete
Goldberg Variations 1951 & 1981
To celebrate the twentieth anniversary of Glenn
Gould's death, Sony has issued "A State of Wonder," a 3-CD collection coupling
for the first time Gould's breakthrough 1951 recording of Bach's Goldberg
Variations with his controversial 1981 release. The classical music public
can be divided into two camps: those who can stand Glenn Gould's humming in his
1981 recording and those who can't. Thankfully, I happen to be among the former.
This collection is a wonderful way to compare both great interpretations. A
Bonus CD of Gould discussing these performances adds extra insight and makes
this collection a must. (Wah Keung Chan, editor)
Black Folder Choral Binder
For your
favourite chorister or oratorio singer, a special choral binder comes in handy
to keep the many scores in order. The Vancouver-based company, The Black Folder,
has a selection of 15 models that are durable and stylish with a cross strap and
cords to prevent loose scores from falling. From $27 CDN. <www.blackfolder.com> (Wah Keung Chan)
Holiday pix
These great artists--baroque violinist Monica
Huggett, gambist and director Jordi Savall, pianists Clara Haskil and Dinu
Lipatti--are on my perennial gift-giving list. I've chosen recent releases here,
but apart from some disreputable pirated recordings of Haskil, you can't go
wrong with anything from their discographies.
Biber: Violin Sonatas, etc.
Monica
Huggett and Sonnerie ASV Gaudeamus
There is no more soulful, intelligent and
free-spirited baroque violinist than the British-born Monica Huggett. Here she
unleashes all the sweetness and wildness of three virtuoso sonatas by Heinrich
Ignaz Franz von Biber (1644-1704). In the same composer's Nisi Dominus,
her radiant accompaniment to bass Thomas Guthrie is haloed by Gary Cooper's
expressive organ playing. (Her colleagues in Sonnerie also include the splendid
theorbist/guitarist Elizabeth Kenny.) Biber's mournful Passacaglia for solo
violin--a work I've always longed to hear Huggett play--closes the disc with
heartbreaking beauty. Small wonder that this disc earned Huggett a (long
overdue) Gramophone Award.
Vivaldi and Corselli: Farnace
Le Concert
des Nations, Jordi Savall Alia Vox (3 CDs)
In my own, imaginary recording awards (no, they're
NOT called the Tammies), this premiere recording of Vivaldi's 1727 opera
Farnace wins for Most Scrumptious Baroque Opera Recording of the year.
Conducted by the Catalan early music specialist Jordi Savall and recorded live
in a staged production in Madrid, it features gorgeous singing and Italian
diction from the splendid Sara Mingardo and Cinzia Forte, among others. The
loopy (even by opera standards) plot is clearly just an excuse to revel in
extreme, volatile emotions and the sheer sensual beauty of instruments and
voices. In keeping with the mix-and-match spirit of 18th-century opera, each act
of the Vivaldi is prefaced with excerpts from an equally gorgeous setting of the
same libretto by Francesco Corselli, written about a decade later. The booklet
includes photos of the sumptuously designed Madrid production, making the whole
package a splendid gift.
Hommage a Clara Haskil & Dinu
Lipatti
Tahra (2 CDs)
Clara Haskil (1895-1960) and Dinu Lipatti (1917-1950)
were the two saints of 20th-century pianism. Both born in Rumania, they became
close friends; both, alas, also suffered from acute health problems (Lipatti
dying of leukemia, at age 33). That, and the otherworldly luminosity and
musicianship of their playing, has earned them a quasi-cult following. If I were
introducing a friend to these pianists' work, I'd start with studio recordings.
But confirmed fans will delight in this new release, which presents previously
unreleased recordings of Haskil, including a rare example of her Liszt (La
Leggierezza, recorded in the late 1920's), and a series of informal
recordings she made in her home, late in life. Though the latter were never
intended for release--you can hear Haskil turn pages, and occasionally repeat a
passage--they give one the thrill of being a fly on the wall in Haskil's studio.
They include a gorgeous run-through of two Brahms pieces, and a noble,
exquisitely characterized Rachmaninov Etude-Tableau (also not part of her
studio discography).The Lipatti: recordings (Bartok and his own Sonatine for
Left Hand) are available
elsewhere, but collectors will enjoy hearing the pianist's voice on three short
radio interviews. (Tamara Bernstein,
correspondent, The National Post)
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