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La Scena Musicale - Vol. 6, No. 7

À venir / Upcoming

Par/by Lucie Renaud / April 1, 2001

Version française...


 

30 ans déjà !

Quand les musiciens du quintette de cuivres Canadian Brass se sont réunis la première fois en 1970, ils étaient certainement loin d’imaginer les succès que l’ensemble récolterait au fil des ans. Leur cinquantaine d’enregistrements a permis au public de découvrir un répertoire jusqu’alors inexploré (plusieurs compositeurs ont écrit spécialement pour l’ensemble) et des grands classiques arrangés avec un soin méticuleux. On peut penser à leur arrangement de la célèbre Toccate et fugue en ré mineur de Bach, repris sur plusieurs enregistrements, peut-être l’oeuvre la plus appréciée du public.

Pionniers du genre, les membres du quintette ont développé un concept de spectacles qui leur permet d’alterner concerts classiques plus formels et présentations farfelues, intégrant dialogues et effets théâtraux. Quel que soit le contexte, l’excellence du jeu des trompettistes Frederick Mills et Ronald Romm, du corniste David Ohanian, du tromboniste Eugene Watts et du tubiste Charles Dallenbach reste quasi inégalée. L’OSM, sous la direction de Jacques Lacombe, propose de fêter cet anniversaire avec des arrangements plutôt légers les 3 et 4 avril. Que la fête continue!

Info : (514) 842-9951.


Anniversaire de cristal de Codes d’Accès

Cette année, Codes d’Accès — anciennement nommé la Société de concerts alternatifs du Québec (SCAQ) — fête ses 15 ans sur la scène musicale montréalaise : 15 ans de projets musicaux uniques nés de collaborations entre jeunes créateurs de tous milieux. Véritable tremplin pour toute une génération de musiciens, l’organisme a décidé de célébrer en grand son anniversaire de cristal ce mois-ci en regroupant pour un même événement des artistes qui, un jour, passèrent par Codes d’Accès.

Depuis 1985, cet organisme donne chaque année la possibilité à une quinzaine d’artistes de faire entendre des oeuvres empreintes de nouveauté, toutes esthétiques confondues. Sans discrimination autre que l’innovation, ouvert à la fois à la musique électroacoustique, improvisée, actuelle ou contemporaine, Codes d’Accès permet aux jeunes créateurs de concrétiser leurs propres projets, de foncer dans une direction qui leur appartient sans être freinés par quelconque idéologie.

Bien qu’aujourd’hui connu du milieu, l’organisme a fait ses débuts dans la discrétion des murs de l’Université de Montréal. En effet, c’est en constatant qu’aucun organisme du milieu musical montréalais n’avait pour mandat d’offrir aux jeunes créateurs l’occasion de se faire entendre que Mario Gauthier — à ce moment étudiant en musicologie et aujourd’hui producteur à la Chaîne culturelle de Radio-Canada — décida de s’associer à six autres étudiants afin de mettre sur pied la SCAQ.

Par nécessité plus que par choix, les premiers événements organisés par la SCAQ eurent lieu dans le milieu universitaire. Dès ces premiers événements, le public se montra très intéressé par cette nouvelle approche empreinte d’ouverture. C’est toutefois à sa troisième saison que l’organisme fut réellement en mesure de concevoir un événement répondant à son mandat d’originalité et de nouveauté, avec le spectacle multimédia Drive-In : ce projet semble d’ailleurs marquer les débuts de la reconnaissance officielle de la SCAQ, à cette occasion récipiendaire de sa première subvention.

La prochaine saison offrira des projets aussi variés qu’un théâtre musical de marionnettes avec la marionnettiste Marcelle Hudon, un événement « musique – dessin animé » et un concert consacré à une oeuvre pour instruments inventés de Jean-François Laporte.

C’est par de tels événements que Codes d’Accès, tranquillement, s’est fait une place dans le milieu musical montréalais — et même à une échelle plus large, si nous pensons aux échanges internationaux organisés entre autres avec la Belgique et l’Espagne.

Ce mois-ci, de nombreux artistes rendront hommage à cet organisme unique qui leur a permis d’être entendus en début de parcours, profitant de son anniversaire de cristal pour unir leurs talents dans un concert empreint d’une diversité marquante. (Mentionnons Claude Lamothe, Anthony Rozankovic, Pierre Tanguay, René Lussier, Michel Smith, le duo Traces, le quatuor de Saxophones Quasar, l’ensemble de Pierre Labbé, Émilie Laforest / Louis Dufort, Clemens Merkel et Isabelle Bozzini du Quatuor Bozzini.) Nous pourrons les entendre le jeudi 12 avril à 20 heures au Studio Saint-Laurent (2109, boul. Saint-Laurent, Montréal). Plus qu’un simple concert, c’est une véritable fête qui nous attend!

Pour toute information, visitez le site au http://www.generation.net/~cdacces.

Noémie Pascal


Choral music in April

The Easter season offers us a wealth of choral music in and around the Montreal area. Don’t miss the opportunity to hear wonderful music performed in some of the most beautiful churches of the city.

On Saturday, April 7, you have the choice between two wonderful programmes: the McGill University Symphony Orchestra and Chorus, under the direction of Iwan Edwards, will perform Walton’s Belshazzar’s Feast, along with excerpts from Mussorgsky’s opera, Boris Godunov, at the Église St-Jean-Baptiste; at the Église Saint-Viateur, Le Choeur Radio Ville-Marie will be performing Les sept paroles du Christ by Dubois and Les sept paroles de notre seigneur Jésus-Christ sur la croix by Gounod, under Simon Fournier.

Wednesday, April 11, features the Dvorák Stabat mater by the OSM at the Basilique Notre-Dame, as well as Le Grand Choeur de Montréal, led by Martin Dagenais, performing the Mozart Requiem and Les sept paroles du Christ by Dubois at Saint-Joseph’s Oratory.

The following evening, April 12, the Théâtre de la Ville in Longueuil will feature the Orchestre symphonique et Choeurs de la Montérégie, under Marc David, in Carl Orff’s Carmina burana and L’Escaouette by Mailhot.

On April 13: Yannick Nézet-Séguin leads La Chapelle de Montréal in Bach’s St. Matthew Passion at the Église Notre-Dame du Très-Saint-Sacrement, and at the Église St-Jean-Baptiste, Miklós Takács directs the Société philharmonique de Montréal and the Choeur de l’UQAM in Bruckner’s Te Deum and Requiem (their Easter concert is usually sold out).


Opera

The operatic highlight of April is Opéra de Montréal’s production of Canadian composer Claude Vivier’s Kopernikus, a chamber opera composed for seven voices and eight instrumentalists, April 26 and 28. The story revolves around the transformation of a woman, Agni, and is played out in dream sequences with characters such as Lewis Caroll, Merlin, the Queen of the Night, Tristan and Isolde, Mozart, Copernicus himself and his mother. This co-production with Autumn Leaf Performance was originally staged in Banff in August 2000 to excellent reviews and moves to Toronto June 21, 22, 33.

Rounding out university productions for the year, the Atelier d’opéra de l’UQAM presents Mozart’s La flûte enchantée (in German with French dialogue). Martin Foster conducts the Orch. de l’UQAM. April 5, 6, 7, 8. Roger Lessard conducts the Théâtre d’art lyrique de Laval in Léhar’s La Veuve joyeuse, April 21, 22, 27, 28, 29. The Atelier lyrique de l’Opéra de Montréal begins a tour of Donizetti’s La fille du régiment, April 4 to 24 throughout the province of Québec (see listings).

Vocal

Soprano Adrienne Savoie and guitarist Michel Beauchamp launch their new CD on April 6, at Tudor Hall; contralto Marie-Nicole Lemieux presents a recital for the whole family on April 22; soprano Theresa Santiago replaces Lyne Fortin in I Musici de Montréal’s Verdi arias program April 26.


Stabat pater dolorosus...

The circumstances surrounding the composition of Antonin Dvorák’s Stabat mater, Op. 58, are not very uplifting. In 1877, in the space of one month, the Dvorák family suffered the loss of two of their children, one-year-old Ruzena and three-year-old Otokar, their eldest child. This tragedy prompted Dvorák to return to the manuscript of an oratorio he had begun the year before, based on the verses of Jacopone da Todi’s Stabat mater. Then, too, he had been overcome by grief, having suffered the loss of his two-year-old daughter Josefa, but he was forced to put the project aside in favour of more pressing commitments. This time, however, he set himself to work and completed the score to his best-known choral work within a period of six weeks.

Stabat mater is the prayer offered up to the Virgin Mary as she weeps for her son on the cross. Undoubtedly the most familiar setting is by Giovanni Battista Pergolesi (1710-1736), although dozens of versions exist, from Josquin to Verdi, Szymanowski and Arvo Pärt. All are moving pieces, but most are relatively brief compared to Dvorák’s 90-minute outpouring of sorrow. The composer knew no Latin, but as a fervent Catholic it is evident that the text moved him deeply, as he saw his suffering reflected in that of the Blessed Virgin.

The work is divided into ten sections, and is scored for four soloists, choir and orchestra. The choir is especially important in this piece, as Dvorák fully exploits its potential for dramatic contrasts in timbre and dynamic level.

Do not miss the opportunity to hear this masterpiece performed by the Orchestre symphonique de Montréal and the Choeur de l’OSM, under the direction of Charles Dutoit at the Basilique Notre-Dame on April 11. Soloists will be Eva Jenis, Marietta Simpson, Miroslav Dvorsky and Vladimir Kubovcik. Info: (514) 842-9951.

Steven Bélanger


Le festival de l’Association des orchestres de jeunes du Québec (AOJQ) se tiendra les 13, 14 et 15 avril au Cégep Montmorency à Laval. Plus de 500 jeunes instrumentistes âgés de 13 à 25 ans auront ainsi l’occasion de suivre des stages avec des chefs invités. Info : (450) 622-1447.


La pianiste Janina Fialkowska, réputée pour la force et la poésie de son jeu, donnera un récital le 19 avril 2001. Son concert de l’année dernière au St Lawrence Centre avait su rallier la critique. Notre chroniqueur Stéphane Villemin avait alors parlé d’un récital «qui n’a cessé d’osciller entre le brillant et la poésie». Il concluait en ces termes : «un beau récital d’une artiste en pleine possession de ses moyens : Rubinstein ne s’était pas trompé.»

Info : (514) 398-5145


Alexander Tselyakov will be the Ladies Morning Musical Club’s guest on April 22. Prizewinner at the Tokyo (1983) and Tchaikovsky (1986) competitions, this Russian pianist, member of a musical family, now makes his home in Toronto. Influenced by the Russian tradition of virtuosity and lushness of sound, he devoted a whole CD to Russian composers. He told La Scena Musicale, "Of course, as a Russian, I am delighted to bring the genius of Russian music to the audiences around the world. Scriabine is one of my favourite composers. I like his mystery and very specific harmony. I also really enjoy Prokofiev and Tchaikovsky." He discovered Canadian music with great joy: "Just recently, I recorded music by Srul Irving Glick, Angel’s Kiss, on CBC Radio. The composer dedicated this piece to me and I felt very honoured. There is also a project on the way to record a Canadian music CD". Despite his gruelling touring schedule—spending 10 to 12 hours practising, but still finding it is not enough!—he manages to share his wisdom with students. "I feel it is very important to pass on to the future generation of pianists the love and passion for music as well as its deep understanding. Pianists should be able to communicate with the audience through music, to make them feel the emotions and feelings of each musical piece."

A complete, exclusive interview with Alexander Tselyakov, can be accessed by visiting our Web site at www.scena.org

Lucie Renaud


The West Island Youth Orchestra will be performing on April 28 at CEGEP Gérard-Godin. The concert, partly a fund raiser to send the youngsters to the 18th Orchestrades, in Brive-la-Gaillarde, an international festival of youth orchestras, should appeal to a broad audience. Various works are on the programs, including Stewart Grant’s Sinfonietta. Grant, an oboist, composer and also the orchestra’s new maestro, believes that "it is healthy that composers can also be great performers. It gives a sense of energy on stage, knowledge of the music of the past, and understanding of how to write beautiful, expressive, melodies." Info: 620-4342.


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