Politique de critique: Seulement les meilleurs des
nouveaux disques que nous recevons chaque mois sont abordés ici. Nous critiquons tous les
bons DC que nous recevons, mais nous ne recevons pas toutes les nouveautés. Donc si une
nouveauté nest pas mentionnée, cela ne veut pas dire quelle est inférieure.
Vous trouverez des critiques additionelles dans notre siteweb: http://www.scena.org Review Policy: We review all the good CDs we get, but we dont get
every new release. Only the very best of the new recordings we receive each month are
reviewed in the printed version of LSM. If a new release is not mentioned in print, it
does not imply it is inferior. You will find many more CD reviews on our website
(http//www.scena.org).
PPPP - Excellent
PPP - Yes/Oui
PP - Maybe/Peut-être
P - No/non
Série Vocal Masterworks de Sony
La nouvelle série Vocal Masterworks de Sony est le projet de
réédition historique le plus emballant des dernières années. Chaque disque de 50-60
minutes reproduit le contenu original dun 33 tours stéréo du catalogue
Columbia/CBS. Chaque livret contient une brève introduction donnée par
linterprète (en anglais, en français et en allemand), le texte des pièces (langue
originale et traduction anglaise seulement) et de splendides photos. Les quatre premiers
disques saisissent quatre grands interprètes à leur apogée.
- Régine Crespin : Songs of Ravel and Satie
- Philippe Entremont, piano
- Sony SMK 60577
- PPP $$
Lalbum de chansons françaises de Régine Crespin de 1979 est
un véritable régal, un programme audacieux comme on en rencontre rarement de nos jours.
Les paroles pleines desprit de Satie demeurent amusantes, notamment dans Lomnibus
automobile et La Diva de lEmpire , cette dernière chantée dans un
français intentionnellement mauvais, avec un accent anglais. Le Ravel est plus sérieux,
mais tout aussi enchanteur. Son enregistrement de 1965 de "Ah, perfido",
Op. 65, de Beethoven, avec Schippers et le New York Philharmonic, est offert en prime.
- Siegfried Jerusalem : Great Tenor Arias
- Sony SMK 60526
- PPP $$
Ces
treize airs allemands de 1978 et de 1980 montrent le ténor Siegfried Jerusalem à son
summum. Les airs habituels de heldentenor sy retrouvent (Lohengrin et Meistersinger
de Wagner), de même que des airs dEugène Onéguine et de LAfricaine
(chantés en allemand). La voix limpide, précise et vibrante de Jerusalem était
extraordinaire, et fait pâlir létoile de la plupart des ténors
daujourdhui, même celles des grands Placido Domingo et Ben Heppner.
Différents orchestres bavarois, excellents, accompagnent le chanteur.
- Renata Scotto : Italian Opera Arias
- Sony SMK 60524
- PPPP $$
Ces
enregistrements de 1974, 1977 et 1980 représentent le meilleur de la carrière de Mme
Scotto, et montrent bien pourquoi cette diva a été la reine du vérisme. Tous les
principaux airs de Puccini, Mascagni et Cilea sy trouvent, chantés avec un sens
aigu du drame qui ne sacrifie aucunement la beauté tonale. Si vous ne pouvez posséder
quun disque de Renata Scotto, cest celui-ci quil vous faut.
- Frederica von Stade : French Opera Arias
- Pritchard / London Philharmonic
- Sony SMK
- PPP $$
Ce disque un peu court (51 minutes) reprend lalbum dairs
français de Von Stade de 1976. Sa jeune voix vibrante surprendra agréablement ceux qui
ne connaissent delle que ses enregistrements de la maturité. Berlioz, Massenet,
Gounod et Offenbach sont bien représentés, un régal pour les mélomanes de ce
répertoire spécialisé.
- Leonard Bernstein : West Side Story.
- Sony SK 60724
- PPP $$$
Cet enregistrement immortalise la production originale du Roméo et Juliette
«Manhattan style» de Bernstein. Il mérite que l'on en dise beaucoup de bien et, depuis
sa première parution, a souvent été réédité, contribuant à faire connaître et
aimer l'uvre à des millions de gens. Mais le produit n'est pas sans défaut. Pour
le dire en bref, les chanteurs - et, surtout, les deux jeunes premiers, Larry Kert (Tony)
et Carol Lawrence (Maria) - ne sont pas tout à fait à la hauteur des exigences
techniques de leur rôle.
Est-ce à dire qu'il vaudrait mieux confier West Side Story
à des chanteurs d'opéra? La chose a été tentée et notamment par Bernstein lui-même
qui, des années plus tard, devait diriger un autre enregistrement (pour Deutsche
Grammophon) faisant appel à une brochette impressionnante de vedettes de la scène
lyrique internationale (Kiri Te Kanawa, Tatiana Troyanos, José Carreras). Le résultat ne
peut être décrit que comme un désastre d'une grande splendeur. Pour les tenants de
l'authenticité, l'enregistrement de la distribution originale et le film de 1961
l'emporteront haut la main. Pour le reste, en attendant une distribution idéale de
chanteurs aussi à l'aise au théâtre qu'à l'opéra (il en existe), on pourra toujours
se rabattre sur les nombreuses anthologies de «Broadway songs» des divas et des grands
ténors de notre époque.
Les notes, détaillées mais rédigées en anglais seulement, ne
comportent pas les textes chantés. Le son est caractéristique de l'âge d'or de la
«haute fidélité» de Columbia : l'orchestre est brillant et les voix très (trop?)
présentes à l'avant-plan. Du fait de la durée des 33 tours, l'enregistrement ne
comprend pas la totalité de la partition originale (qui elle-même diffère assez
substantiellement de la bande sonore du film). -Pierre M. Bellemare
- Béla Bartók : Le Château de Barbe-Bleue.
- Pierre Boulez / Chicago Symphony Orchestra
- Deutsche Grammophon 447 040-2
- PPP $$$
Le
Château de Barbe-Bleue est une uvre de jeunesse et l'unique opéra de Béla
Bartók. Cet ouvrage assez court (à peine une heure) et d'une distribution réduite (deux
rôles) a été choyé par le disque (une vingtaine d'enregistrements parus à ce jour!).
C'est la deuxième fois que Boulez enregistre l'uvre. Le
premier enregistrement, mettant en vedette Tatiana Troyanos et Siegmund Nimsgern, était
paru en 1976 sous étiquette CBS. On lui avait reproché certains défauts de production.
On ne peut certainement pas en dire de même de ce deuxième essai, d'une qualité
technique supérieure. Pour le reste, Boulez reste égal à lui-même. Son style de
direction, d'une extrême précision et d'une musicalité irréprochable, lui fait refuser
obstinément tout effet théâtral ou épanchement émotif.
Jessye Norman doit s'acquitter de l'énorme défi de chanter en
hongrois, langue dont la maîtrise, pour un étranger, confine à l'impossible. Tout en
notant qu'on ne pourra jamais croire que la cantatrice a grandi sur les rives du Danube,
un ami magyar s'est dit favorablement impressionné des résultats. Quant à Laszlo
Polgar, c'est le plus grand baryton hongrois de l'heure. Au plan artistique, la prestation
des deux chanteurs est quasiment parfaite. Tout au plus peut-on leur reprocher d'avoir
permis à l'approche «détachée» du chef de déteindre un peu sur leur interprétation.
Pour ma part, même après avoir découvert ce nouvel enregistrement, j'en reviens
toujours à celui du couple Christa Ludwig et Walter Berry sous le bâton d'Istvan Kertesz
(étiquette London). Le livret est quadrilingue (hongrois, français, anglais, allemand).
L'enregistrement, à la différence de la plupart, comprend le prologue récité par un
comédien.
-Pierre M. Bellemare
- The View From Here
- Barbara Pritchard, piano
- CMC Centredisque CMCCD-6298
- PP $$$
Ce
disque peut être considéré comme un vibrant témoignage à la mémoire du compositeur
américain Morton Feldman (1926-1987). Le choix des uvres au programme revient
toutefois à la pianiste, qui fut elle-même formée par Feldman sur la façon
dinterpréter ses uvres. Lesthétique de Feldman se caractérise par une
recherche sonore continuelle, des nuances, ainsi quune rythmique très lente.
Élève de John Cage, rencontré pour la première fois en 1951, Feldman désire
«extraire la musique de son domaine conceptuel pour la placer dans la sensation purement
physiologique du son». Si lon se rapporte à lécoute des sept pièces de ce
disque, force est dadmettre que le choix des uvres reflète bien ce désir de
Feldman. Toutes en douceur, les sept compositions provenant de six compositeurs canadiens
invitent effectivement lauditeur à une écoute soutenue, à une réflexion sur le
temps. Fait intéressant à noter, une des deux très belles pièces de Linda Catlin
Smith, The Surroundings, a été écrite pour la pianiste et peut être entendue
ici pour la première fois par le grand public. - Jean-Claude Thériault
- Mozart : Così fan tutte
- Georg Solti / Chamber Orchestra of Europe
- London 444-174-2 (3 CD)
- PPP $$$
Another live Così, this time recorded in Londons Royal Festival
Hall in 1994. Strangely, the octogenarian Soltis conducting is livelier than that of
the young Simon Rattle on his recent soporific EMI recording (see above). Solti points up
phrasing effectively, giving full play to Mozarts bittersweet comedy, though he
often drives the tempo so fast the singers have to scramble through their lines.
Soltis dramatic vision (playing situations for maximum laffs) is also the opposite
of Rattles. Soltis casting in his final years was erratic. Here we have
American tenor Frank Lopardo sounding a bit heavy for Ferrando ("Unaura
amorosa" is perceptibly covered, crooned and pushed at the top) and baritone Olaf
Bär as a serviceable Guglielmo (his "Non siate ritrosi" is charming). American
soprano Renée Fleming (Fiordiligi) starts off whimpery but fleshes out her later arias.
Her fine "Come scoglio" effectively blends the chest and top registers to convey
both vulnerability and strength. Anne Sofie von Otters Dorabella is substantial and
admirably dramatic. Italian baritone Michel Pertusi plays Don Alfonso as a clown, but it
works thanks to his superb voice and comic timing. Adelina Scarabellis Despina is
overacted, but her arias "In uomini" and "Una donna a quindici anni"
are delicious. This fun recording boasts excellent intimate recorded sound with a very
warm and rich ambience. Notes in English only. Libretto in Italian and English.
Opera McGill presents Mozarts Così fan tutte (concert
version) at 19H30 on Nov. 4, 5 at Pollack Hall. $5. Info : (514) 398-4547.
- Mozart : Così fan tutte
- Karl Böhm / Vienna Philharmonic
- Gala GL 100.503 (2 CD)
- PP $$
This live Salzburg Festival recording (Aug. 8, 1962) is a mixed bag. Top of the
cast is Hermann Prey (rest his soul), here at 33 years of age in his prime, deploying his
characteristic warm, humane, plummy baritone. Italian mezzo Graziella Sciutti is a pert,
expressive Despina. Christa Ludwig is a tough-acting Dorabella. German soporano Elisabeth
Schwarzkopf is not a very lovable Fiordiligi, with odd Italian diction, throaty low notes
in "Come scoglio", and hard, scolding top notes. On the other hand, her Italian
recitative is perfect. Tenor Waldemar Kmentt is a passable Ferrando, though he sounds dry
and fatigued. The real problem is 47-year old German bass-baritone Karl Dönch in the key
role of Don Alfonso. His Alfonso is excessively buffo and his slurred Italian diction and
phrasing are almost intolerable. Karl Böhm and the Vienna Philharmonic are in top form.
The live recorded sound is excellent, with good balance between orchestra and soloists,
but there is minor tape pre-echo and the treble is a bit thin (oboes, soprano). Audience
and stage noise add pleasantly to the sense of occasion. Cuts reduce the opera to 150
minutes. No libretto, notes in English and German only.
- Mozart : Così fan tutte
- Simon Rattle / Orchestra of the Age of Enlightenment
- EMI 7243 556170 26 (3 CD)
- PP $$$
This
low-key, laid-back 1995 live in-concert recording, made in Symphony Hall, Birmingham,
England, is based on a 1991 Glyndebourne Opera production. The cast of experienced Mozart
singers is uniformly good, without being particularly exciting. Call it Così Lite
: a refined academic demonstration rather than a hearty dramma giocoso. As the
sisters Fiordiligi and Dorabella, Hillevi Martinpelto and Alison Hagley are well-matched,
with fresh, youthful voices. Martinpeltos "Come scoglio" is a perfect but
passionless vocal exercise. Hagleys "Smanie implacabili" is pretty, polite
- but hardly implacable. Kurt Streit (Ferrando) is a fine light tenor. As Guglielmo,
Canadian baritone Gerald Finleys rich, expressive vocal acting injects some needed
depth into the drama. Ann Murrays Despina is correct but not very characterful.
Thomas Allens Don Alfonso, so subtle and exquisite live, loses half its charm on CD.
The 20-member chorus is crisp and light. Rattles authentic instrument orchestra
plays slowly, smoothly and lullingly. The audience is quiet (snoozing?), contributing
discreet laughter and applause at suitable moments. Recorded sound is crystalline but
distant. EMIs usual superficial notes in French, German and English. Libretto in
Italian, French, German, and English.
- Verdi : Don Carlo
- Antonio Pappano/ Orchestre de Paris (EMI 556152)
- PP $$$ (3 CD)
Notwithstanding
a roster of stars, this French language recording, assembled from the much-ballyhoed
"return of the original version to Paris" (Théâtre du Chatelet, March 1996),
this project can not be wholeheartedly recommended. Roberto Alagnas light, ringing
tenor has pleasant moments, but his adenoidal timbre and his Elmer Fudd-style
pronunciation of "r" as "w" ("Rodrigue" becomes
"Wodwigue") is maddening. Mezzo Anat Efratys Thibaut is leaden. Karen
Mattila (Elisabeth) sacrifices meaning to sound so diction is vague. Her "Toi qui
sus" reveals a grainy middle voice, weak bottom and whimpery high notes. Still,
Mattila is far preferable to Gorchakova on Haitinks Philips recording (see below).
Waltraud Meier is miscast as Eboli and delivers an inappropriately Teutonic performance.
José Van Dams King is genuinely felt but he is at the end of his career and sounds
like it. Eric Halfvarsons Inquisitor is vocally rough and dull. Though not in best
voice, Thomas Hampson as Rodgrigue is impressive and his death scene gets the nights
only real applause. The 3 CDs suffer from close-miking which picks up every stage noise
but loses the singers voices when they turn upstage.
- Verdi : Don Carlo
- Horst Stein / Vienna State Opera
- Opera d'Oro OPD-1131 (1970, «en concert»)
- PPP $$
Dans
cet enregistrement de Don Carlo (il sagit de la version révisée de 1883, en
quatre actes et chanté en italien), Franco Corelli, le «grand» ténor italien, dans le
rôle-titre, est égal à lui-même : des aigus impressionnants, une diction molle, des
sanglots superflus et peu de variation dans l intensité. Gundula Janowitz, une
soprano allemande, nous fait sentir la noblesse, la jeunesse et la fragilité du
personnage, mais ce répertoire exige une voix plus ronde, plus puissante dans les
registres limites, un volume plus stable et une articulation plus ouverte. Le baryton
viennois Eberhard Wächter possède une voix dure, feutrée, sans agilité; il ne fait pas
ressortir les qualités de Rodrigo, le héros moral de l'opéra, mais il est dynamique et
le public l'adore. Shirley Verrett, une mezzo américaine, est une chanteuse excitante et
une actrice talentueuse. Le rôle d'Eboli lui convient bien, mais elle passe souvent et
brusquement à la voix de poitrine, sa prononciation laisse un peu à désirer et elle
manque d'agilité vocale. Nicolai Ghiaurov, basse bulgare, a une voix parfaite pour le
rôle du roi, mais l'émotion lui fait un peu défaut. Martti Talvela, le géant
finlandais, ségosille dans le rôle de l'Inquisiteur. Le chur du Staatsoper
et l'Orchestre Philharmonique de Vienne sont excellents. -Eric Legault
- Verdi : Don Carlo
- Bernard Haitink / Orchestra of Royal Opera House, Covent Garden
- Philips 454-463-2
- P $$$
"O Don fatale!", indeed. Haitinks much-awaited
studio recording (recorded July 1996) of the Italian-language five-act Modena version of Don
Carlo is a disappointment. The sound engineering is excellent, but the cast is uneven.
Canadian tenor Richard Margison sounds uncomfortably pressed in the title role - and the
engineers have done nothing to help soften his spinto sound. His Elisabetta is Russian
Galina Gorchakova whose steely, piercing soprano, bad Italian and monotonous phrasing are
the bane of too many recordings. Russian mezzo Olga Borodina has great potential, but her
voice is too heavy for the fierce, spirited Ebolis "Veil Song." Her
dramatic "O don fatale" is better. Dmitri Hvorostovskys Rodrigo starts out
flattish and dull but he warms up enough by Act 4 to die convincingly. Robert Lloyds
Inquisitor isnt bad. In the final analysis, only Roberto Scandiuzzi as the King is
really first rate, but no one buys a Don Carlo just for the King.
Verdis Don Carlo will be performed at the Opéra de
Montréal at 8 pm. on Nov. 7, 9, 12, 14, 18, and 21. Tel. (514) 985-2258.
- Leonard Bernstein : On The Town
- Sony SK 60538
- PPPP $$$
This wonderful 1960 studio recording is the closest thing we have to an
original cast recording of Bernsteins Broadway musical On The Town, which
debuted in 1944 (four of the original cast are on this recording). The plot follows two
sailors on a 24-hour furlough in New York one June day. The contrast between the
personalities of earnest tourist Chip (who defends himself against Hildy the hot-to-trot
taxi driver) and sensual lowbrow Ozzie (who pleasures uptight anthropologist Clair de
Loon), gives the show spice and provides the lascivious gags. It is a revelation to hear
favorite show tunes like "New York, New York" in their original context, and the
voices are quite good for Broadway : Nancy Walkers campy "Come Up To My
Place" is more like Sprechgesang, Betty Comden is a fine chanteuse, and
baritone John Reardon is simply fantastic in "Lonely Town" and "Lucky to Be
Me". Conductor Leonard Bernstein has a hilarious cameo as the Yiddish Coney Island
barker Randal Striboneen. A must.
- Astor Piazzola : Soul of the Tango
- Yo-Yo Ma, cello, et al. (Sony SK 63122)
- PPPP $$$
This
is a broad, rich Piazzola album full of the most popular tango tunes imaginable. Yo-Yo Ma
jams with Argentine musicians on violin, piano, bass, guitar and of course, bandoneón (5
tracks were recorded in Buenos Aires). The ten pieces cover a wide range of moods from the
lightning dance steps of "Libertango" to the languorous siesta sounds of
"Milonga del Angel". The guitar contributions of the legendary Assad brothers
make the two-part "Tango Suite" a highlight. For the rather dull "Tango
Remembrances", Mas playing is dubbed over outtakes of Piazzolas own
performances recorded in 1987. All honour to arranger Jorge Calandrelli for efficiently
summarizing in one album the many shades of tangos bittersweet romance.
- Louis-Nicolas Clerambault: Soprano Cantatas and Sonatas
- Sandrine Piau, soprano. Hervé Niquet / Les Solistes du Concert
Spirituel
- Naxos 8.553744
- PPPP $
Naxos latest excellent new release features several of the
Clerambaults most beautiful musical gems, performed with sensitivity and drama by
the six-member authentic instrument band. In the opening cantata Orphée, recitative
alternates with aria, telling the famed story of Orpheus and his travel to the underworld
to plead with Pluto for the return of his beloved Euridice. The best moment is
Orpheus address to Pluto in the "Air fort lent and fort tendre" where the
music is of gossamer delicacy. Piaus voice matches the mood with delicious sweetness
- little wonder Pluto is moved. Piau is part of the welcome new wave of vocalists whose
voices are warmer and richer than singers associated with the first years of the early
music revival. The cantata Leandre et Hero which closes this disc also finds her in
fabulous form. The instrumental numbers are strong. In the Sonata "Anonima"
in G major, one notes the appealing influence of Corelli, particularly in the
closing Allegro -- French style laced with Italian spirit. Throughout, Les Solistes du
Concert Spirituel demonstrate a strong sense of ensemble playing. This disc will please
newcomers to French Baroque music as well as experts. -Peter Phoa
- Constantin Lifschitz : En concert à Montréal
- Constantin Lifschitz, piano
- Palexa CD-0507/8 (Distribution Pelleas)
- PPP $$$
One year after 21-year old Russian pianist
Constantin Lifschitzs impressive recital at Montreals Salle Pierre-Mercure on
November 24, 1997, Montreals Palexa label has released a live recording of the whole
concert on 2 CDs.
The recording follows the exact order of the concert. Lifschitz
opens with Rameaus Suite in E Minor (1724) in 9 short movements, originally
written for the harpsichord. Lifschitz employs crisp articulation and little sustaining
pedal on the Steinway grand (with lid closed). Lifschitz creates a distinctive poetic
atmosphere in each dance movement, from frenzied gaiety in the Gigues en rondeau to
impressionistic magic in Le Rappel des Oiseaux.
The Russians performance of Haydns Sonata in D major
(1767) is controversial. He played the Moderato of this classical sonata in a sprightly
and illuminated fashion, but the Andante was played agonizingly slowly, almost Lento, with
Lifschitzs own cadenzas and all the repeats. It was never unmusical or pointless,
but the plodding tempo was maddening. Mercifully, the Allegro finale was dispatched
presto.
The four single-movement Mozart pieces (Romance in A flat major
Anh.. 205; K. 540; K. 408/1; K. 616) are played with sensitive and straightforward
mastery.
The formal program concludes with Schuberts Four
Impromptus, op. 90 and several delightful encores, including the Andantino from
Schuberts A major Sonata, D.959; Chopins Mazurka in a flat
major, Op. 59, No. 2; Scriabin s Etude in B major, Op. 8, No. 4; and an
anonymous 16th century Gagliarda Veneziana. The recorded sound is perfectly clear
and naturally rich, with no compression or equalisation. Audience noise is minimal. The
slight buzzing problem with piano voicing that afflicted this part of the concert is less
intrusive on the recording. Lifschitz returns to the Salle Pierre-Mercure, 8 p.m. March
12, 1999. Tel: (514) 987-6919. |