La Scena Vocale - Vol.2, No.4 Décembre / December 1996

La Scena Vocale, La Scene vocale, The Vocal Scene

Listings will be updated regularly. English and French translations of articles will be available shortly.

Dans ce numéro / In this Issue

Calendrier de décembre/December Calendar
Montréal/Montreal
Ailleurs / Elsewhere

Articles

Cantique de Noël

"Minuit, chrétiens", une revue
Paroles / Words
"Minuit, chrétiens", a review

Adolphe Adam, (version française)
Adolphe Adam, (English version)

Dead Singer's Society

Surfing the Internet

Concours/Contest

Editeur/Editor
Wah Keung Chan

Contributeurs/Contributors:
Phil Anson, Eric Legault

Adresse/Address
5411 Waverly,
Montreal, Quebec
CANADA, H2T 2X8
(514)274-0465/
Fax: 274-9456
email:chanw@ere.umontreal.ca
Web: http://www.scena.org/

La Scena Vocale, publiée dix fois par année, est consacrée au plaisir de la musique vocale. Chaque numéro contient un calendrier de concerts, conférences, films émissions sur le chant à Montréal ainsi que des critiques et des articles sur des chanteurs.

La Scena Vocale is dedicated to the enjoyment of vocal music. It is published ten times a year. Readers will find listings of live concerts, conferences, films, broadcasts in and around the Montreal area as well as articles on singers and reviews.

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Info Arts-Bell, disquaires/record stores, libraries/bookstores, Facultés de musique , etc.

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Ver: 1996-11-28
© Wah Keung Chan


Calendrier de décembre/December Calendar

Montréal
Décembre / December

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31

1 Concert Lyrique International de Noël avec 18 chanteurs de 6 pays
Salle Jean Eudes-Maison de la Culture Petite-Patrie, 3535 boulevard Rosemond-Montréal, laissez-passer requis, 14h, 872-1730

1 Concert de Noël, Orchestre symphonique de Montréal, Jacques Lacombre, chef, Choeur de l'École F.A.C.E., Salle Wilfred-Pelletier, 14h30, 15$-21$

1 Choeur Classique de Montréal
Église du Gesù. 15h, $20.
861-4036.

1 Chantons Noël! The Carolling Season, Rutter: When Icicles Hang et airs de Noël
La Société Chorale de Saint-Lambert, David Christiani, dir.,
Église St. Lambert, 41 rue Lorne, St-Lambert, 20$-16$, 15h,
461-0273

1 Advent Carols:
Dufay, Praetorius, Bach, Holst.
Christ Church Catherdal choir,
P. Wedd, dir., 16h, free.

1 Carols by Candlelight.
St.Andrews-Dominion-Douglas Church. Corner Lansdowne and The Boulevard, Westmount. 4 p.m., free

1 Adrienne Savoie, soprano
Kristin Molnàr, violoniste
Michel Beauchamp, guitariste,
de Falla, Délibes, Ravel etc
Chapelle St-Louis, 4230 Drolet. 19:30H, $10/15. 253-9474

1-8 Leitmotiv, L'amour. la guerre. le destin. Drame musical de Michel Robidoux
Noëlla Huet, mezzo, Réal Bossé et Caroline Lavigne
Les deux mondes
Nouveau Théatre des Deux Mondes (métro Fabre), 20h00/15h00(dim), 15$/10$, 593-441

2 Chorale Nouvelle de Montréal
Brock McElheran, dir
Purcell, Mozart, Poulenc
Westmount Baptist, 20h, $10/$7

2 McGill Song Interpretation Class
Pollack Hall, 20h

3 Récital: Classe de Jane Randolph
Université de Montréal, Fac. de Musique, B-484, 17h30

3 Récital: Classe de Gail Desmarais
Université de Montréal, Fac. de Musique, B-484, 19h30

4 Concert Gale-Bénéfice avec 17 chanteurs de 6 pays
Le Théatre Lyrichorégra 20
Salle Pierre Desmarais-Centre Canadien d'Architecture, 19h30, 125$, 874-5566

4 Evenement Britten, Chansons chinoises; Phaedra, op. 93
Martina Brehmer, mezzo
Salle Claude Champagne, 20h

4 Orchestre Symphonique de Laval
Bach: Magnificat
Handel: Messiah(extraits)
Christine Brandes, soprano
Daniel Taylor, counter-tenor
Sherri Karam, soprano
Michiel Schrey, tenor
Norman Richard, baryton

4 Musique sacrée d'Allemagne
La Chapelle de Montréal
Yannick Nézet-Séguin, dir
Handel: Dixit Dominus
Bach: Messe brève en sol mineur
Buxtehude: Cantate In Dulci Jubilo
Église Notre-Dame-du-Très-Saint-Sacrement, 500, Mont-royal est, 20h, 16$/12$/10$, 527-5019

5 La Tragedie cathare, La nef
Église Notre-Dame-du-Très-Saint-Sacrement, 500, Mont-royal est, 14$/18$, 20h30

5. Noel à l' Oratoire St. Joseph.
André McDonald, tenor, et Petits Chanteurs. 20H. 10$. 733-8211

6. Opéra Gala. Université de Montréal Faculté de Musique, 40 chanteurs, dir. Louise Andrée Baril, 50$ (Vin et fromage compris), 17h, 343-6427.

6 Récital-fin de maitrice,
Lisa Lapointe, mezzo

Université de Montréal, Faculté de Musique, Salle B-484, 20h30

6 Souvenir d'elles
Handel: Dixit Dominus
Cantare, Mary Jane Puiu, dir.
Caroline O'Dwyer, soprano
Charmian Harvey, soprano
Matthew White, alto
Casey Prescott, ténor
Michael Meraw, bariton
Église St-Jean-Baptiste, 20h, 10$

7. Sing Noël! Chorale de la CEPGM, dir. P. Abbott &E. Phare., St. Stephen's church, 4006 Rene-Levesque west/Atwater. Free. 483-7234/430-5573

7 Conservatoire de Montréal
Salle Cusson, 100 Notre Dame Est.
gratuit, 873-4031
16h Chanson avec Orchestre de chambre, gratuit
16h30 T. Johnson: Opéra de Quatre Notes (extraits), L. Prieur, dir.,

7 The Stewart Hall Singers
Winston Purdy, conductor
Britten: Ceremony of Carols, w/ Olga Gross, harp
Bach: Cantata 140, "Wachet auf"
Plainchant, Carols, and Noels
St Edmund of Canterbury Church, Beaconsfield, corner St. Charles and Lakeshore, 20h, 15$/12

7 Montreal Intercultural Choir
L. Wosu, dir.
Gospel/Spirituals
St. James Apostle
1439 St. Catherine @ Bishop. 20h, 20$/16$, 345-8041 / 737-8321.

7 Concert Mozart: messe en ut mineur, K.427
Chants traditionnels de Noël
Anne Saint-Denis, soprano
Monique Pagé, soprano
Michel Léonard, ténor
Vincent Ranallo, baryton
Le Ch¦ur de Laval, Yannick Nézel Séguin, dir.
Église Saint-Pie X - 1065, boul. Pie X, Chomedey, Laval
20h, 20$, 16$ (aînés / seniors), 12$ (étudiants / students)
255-6863 / 668-0662

7,8 Rutter: Gloria..
Choeurs Mélodium, de la Montagne et Anciens petits chanteurs du Mt Royal. Église St. Enfant de Jesus, 5039 St. Dominique, 20h, 12$, 493-1213

8 Bach: Oratorio de Noël, 4e, 5e et 6e parties, Magnificat
Choeur St-Laurent, Iwan Edwards, dir
Christine Brandes, soprano
Daniel Taylor, counter-tenor
Benjamin Butterfield, tenor
David Watson, bass
Ensemble Amati
Église St-Jean-Baptiste, 16h, 20$-10$

8 Récital: Classe de France Dion
Université de Montréal, Fac. de Musique, B-484, 14h30

8 Noëls anciens.
Ensemble Musica Viva. Dir. Jobin-Bevans. Musée des Beaux-Arts, 1379 Sherbrooke w. Free. 376-9884.

8 Nadine Goffoy, mezzo
avec/with guitar et piano
De Falla, Dowland, Poulenc
Chapel Bon Pasteur. 15:30H. laissez-passer requis, 872-5338.

8 Ensemble Vocal de Carole McCormick Airs de Noël
Musée du Chateau Ramezay
280 Notre-Dame Est, 13h30, 14h30, 15h30, 5$/3$, 861-3708

10 Monteverdi: Messe à 4 voix, A Cappella et chants traditionnels
Ensemble vocal Chantemuse
Jean-François Gauthier, dir.
Église Notre-Dame-de Grâce
5333, ave. Notre-Dame-de-Grâce, 20h, 10$

10 McGill Guest Series
Meg Sheppard, voice
D'Arcy Gray, percussion
Pollack Hall, 20h

11 Récital: classe de Gail Desmarais
Université de Montréal, Fac. de Musique, B-484, 16h

11 McGill Conservatory Children's Chorus, Redpath Hall, 20h

11 Les Chantres Musiciens
Lyne Comtois, mezzo
Michiel Schrey, ténor
Alain Duguay, baryton
Gilbert Patenaude, dir.
Schumann, Grieg, Debussy
Chapel Bon Pasteur. 20H. laisser-passez requis, 872-5338.

12 Anne L'Ésperance, soprano
McGill Licentiate Recital, Pollack Hall, 17h

12 Nadine Goffoy, mezzo
avec/with guitar et piano
De Falla, Chopin, Debussy, Ravel, ...
Maison de la culture - Côte-des-Neiges (metro Côte-des-Neiges)
20h. laissez-passer requis, 872-6889.

12 Opéra de Montréal, Le Gala
Orchestre Metropolitain, 40 chanteurs (Milnes, Feubel, Fortin, Graham, James, Mauro, Popescu, Gino et Louis Quilico, Soviero, et al), 3 conductors. $100. Salle Wilfirid Pelletier 19:30 H. 985-2258.

12 Annette Betanski, soprano
McGill Diploma Recital, Pollack Hall, 19h

13 Les Idées Heureuses
Spanish Baroque music
Linda Perillo, sop.
Little, Napper, Soly, Bergeron,
Redpath Hall, McTavish Street, 20h, 843-5881,.$
13 Jazz Xmas. Radio Canada Choir, Florilege Vocal ensemble, Mtl Jazz Band. Eglise St. Denis, 454 Laurier . 19h30. $12/15, 670-4316.

13 Noel Baroque Chanteurs de la Pleiade &CAMMAC chamber orch.
St Vincent de Paul church,
2310 St. Catherine E. @ Fullum, 20h, 12$, 528-9671.

13 Célébration néo-classique
L'Orch. Sym. de l'Univ. de Montréal
Nicole Paiement, dir.
Stravinsky: Symphony of Psalms
Poulenc: Gloria
soliste: Maryse Innis
Salle Claude Champagne, Université de Montréal
20h, 9.50$/12.50$, 844-2172

14 Donizetti: L'Elisir d'Amor
Live from the Metropolitain Opera
13h30-16h15, Radio CBC-FM, SRC-FM.

14 Sing Along Messiah. Christ Church Cathedral singers &ChamberOrch. Dir. P. Wedd. St. Catherine @University. Free. 843-6577.

14 Chorale du Conservatoire de Musique moderne, dix ans déjà
Salle Pierre Mercure, 20h, 13$

14 Gloria in excelsis Deo! un Noël baroque, Handel: Messiah (1re partie) Bach: Cantate 191 «Gloria in excelsis Deo», Cantates de Telemann et Vivaldi
l'Ensemble vocal Musica Viva,
dir: Dean Jobin-Bevans,
Cynthia Gates, soprano,
Matthew White, haute-contre,
Michel Léonard, ténor,
Normand Richard, baryton.
Église Saint-Viateur d'Outremont, 20h, 18$/15$/7,50$, 389-9426,

14 Encore en Choeur.
L. Beauchemin, dir., Noël. 19h30. St. Pierre Claver, 2000 St, Joseph E. $4/5. 725-7756.

14 Jeune Opéra de Quebec. Dir. Patenaude. Ravel, Brahms. École Vincent D'Indy, 628 cote St Catherine. 19h30. $10. 622-1910.

14 Bach: Mass in G Minor, Magnificat in E Major.
Les Violins Du Roi:
Brandes, Taylor, Cross, Polegato. Salle Claude Champagne. $13-$28. 20h, 1-418-692 3026.

14 Liszt: Missa coronationalis
Ching-Hui Kuo, soprano, Corina Circa, mezzo, Zaza Zaalishvili, ténor, Robert Grenier, basse, Choeur de l'UQAM
Miklós Takács, dir.
Église St-Jean-Baptiste, 20h, 22$

14 Un Noël Allemand, A German Christmas
Schütz, buxtehude, Praetorius, Schein, Gabrieli
Michiel Schrey, ténor
Winston Purdy, basse
Helen Rainville Olders, soprano
Chanteurs d'Orphée / Orpheus Singers
Peter Schubert, dir.
Église St. John-the-Evangelist, 137 av. Du Président-Kennedy
20h, 15$, 10$, 284-6004

15 Quatuor Vocal "The Mixed Nuts"
Jeffrey Mance, dir.
Musée du Chateau Ramezay
280 Notre-Dame Est, 13h30, 14h30, 15h30, 5$/3$, 861-3708
15 Chorale du Gesù. Dir. P. Abbott. Anti-Torture Benefit Concert.
Salle Marie-Stephane, Vincent D'Indy school. $30. 14H. (Tax deductible). 274-2228.

15 Noël Autour du Monde.
Nadia Blanchette, sop.
Eglise St. Joseph de Mt. Royal. 1620 Blvd Laird, VMR. 345-9595. $.

15 Handel: Messiah (ver. originale)
Studio de musique ancienne
Christopher Jackson
St-Léon de Westmount Church, 4311 de Maisonneuve O., 3p.m, 28$-10$, 861-2626

16 Claudia Friedlander, soprano
McGill Doctoral Recital, Pollack Hall, 20h

16 Orch.Metropolitain
Joseph Rescigno
Mozart - Exultate, jubilate, K. 165, etc
Bach, Dvorak
Hélène Fortin, soprano
PdA, 8 p.m., $

17,18 Handel: Messiah
OSM, Iwan Edwards, dir.
Linda Perillo, soprano
Maria Popescu, mezzo
Scot Weir, tenor
Daniel Lichti, baritone
OSM
Basilique Notre-Dame, 19h30., $

18 Hommage à Serge Garant
Conservatoire de Montréal
17h, Salle Gabiel-Cuson.

18 Nadine Goffoy, mezzo
avec/with guitar et piano
De Falla, Chopin, Debussy, Ravel, ...
Maison de la culture - Plateau Mont-Royal (metro Mont-Royal)
20h. laissez-passer requis, 872-2266.

19
Chantal Parent, soprano
Université de Montréal, Fac. de Musique, B-484, 19h30

19 Mennin: The Christmas Story
Vivaldi: Gloria
I Musici de Montréal, Yuli Turovsky, dir.
Les Petits chanteurs du Mont-Royal
PdA, Théatre Maisonneuve, 8 p.m., $

20 Christmas Festival
Marate Makssoutov, bass-baritone
Chapel du Bon Pasteur. 20h, laisser-passez requis, 872-5338.

21 Récital: classe de Yolande Parent
Université de Montréal, Fac. de Musique, B-484, 17h

21 Britten: A Midsummer Night's Dream, Live from the Met
13h30-17h, Radio CBC-FM, SRC-FM.

24 Chorale du Gesù. Traditional Xmas Mass for choir, brass, organ.. Église Gesù. 1202 Bleury. 21:30H. Free. 866-2305.

28 Humperdinck: Hansel and Gretel Live from the Met
13h30-15h50, Radio CBC-FM, SRC-FM.

30 Mozart: Così fan tutte
PBS Telecast

Ailleurs / Elsewhere
Décembre / December

1 Cavalli: La Calisto
Nathalie Paulin, soprano etc
Canadian Opera Company Ensemble
Du Maurier Theatre Centre, Toronto, 416-363-2348, $

3, 4 Handel: Messiah
Orchestre Symphonique de Québec, dir. Mario Bernardi. Morais,Popescu, Moore, Baerg.
Grand Theatre du Quebec. 20H. $. 1-418-643-8486.

7 Berlioz: L'Enfance du Christ
Jane Gilbert, mezzo
Benoit Boutet, tenor
John Hancock, baritone
Thomas Goerz, bass-baritone
Richard Bradshaw, conductor
COC Orchestra and Chorus
Ford Centre, Toronto, 8 p.m., $65/55.50/42, (416)872-2222

11 Handel: Messiah
Monica Whicher, soprano
Norine Burgess, mezzo
Gordon Gietz, tenor
Russell Braun, baritone
Elmer Iseler, conductor
Toronto Mendelsohn Choir
Roy Thomson Hall, Toronto, 8p.m.,$

12 Les Violons du Roy
Salle Louis-Fréchette, Grand Théâtre de Québec, Québec
20h, 28$, 418-643-8131

14 Colette Boky, soprano
Pavillon des Arts de Ste-Adèle,
8 p.m. 514-229-2586, $

17, 18 Berlioz:Lelio, ou la Retour a la Vie. Orchestre Symphonique de Quebec. Pascal Verrot,dir. H. Saint-Gelais, Barcza, Marchand.
Salle Louis-Fréchette, Grand Théâtre de Québec, Québec, 20H. $.

18,19,20 Handel: Messiah.
Jane Glover, dir. NAC Orch, Ottawa Cantata Singers. Brandes, Tatlor, Butterfield, Polegato. 20H. $23.00.1-613-947-7112..

18 Handel: Messiah
Christine Brandes, soprano
Daniel Taylor, countertenor
Benjamin Butterfield, tenor
Brett Polegato, baritone
Cantata Singers of Ottawa
NAC, Ottawa, $

20, 21 Handel: Messiah
The Amadeus Choir of Toronto
Lydia Adams, dir
Leslie Fagan, soprano
Laura Pudwell, mezzo
Scot Weir, tenor
Simon Kirkbride, baritone
Ford Centre, Toronto, 8 p.m., $50/43/32.50, (416)872-2222

27, 28, 30, 31, Jan. 3, 4
J. Strauss: A Night in Venice

Peter Blanchet, Nathalie Morais
Gisèle Fredette, Craig Ashton
Peter Oleskevich, conductor
Jane Mallett Theatre, Toronto, $

28 Le Théâtre de Sable
Le Réve de Pinocchio
Salle Octave-Crémazie, Grand Théâtre de Québec, Québec
14h et 16h, 8$ et 12$, 418-643-8131


Articles

Cantique de Noël - "Minuit, chrétiens"

Every year at christmas time we are inundated with the music of good cheer. One Christmas tune that is quite a tradition at the midnight masses in Quebec is Adolphe Adams' Cantique de Noël (the English version is O Holy Night). Of the various Christmas songs, this is perhaps the one that is most interesting from the singer's point of view. For more info on Adam read the adjoining biography.

Cantique de Noël (or Minuit, chrétiens) is quite a show piece, with a climatic high B-flat, that is usually sung by a tenor. There are many recorded versions commercially available in both French and English. To simplify matters, we decided to restrict our attention to the ones sung in French that are being sold at the record store. The French version is normally done with two verses that are set to variatons of the same melody to accomodate the meaning of the text; the second verse includes a leap down to D that tests a tenor's low notes. My aim in the exercise was to focus on the fidelity to the score, the shaping of the musical line, diction, the execution of the final high note and the impression of the singer's voice.

The most complete recording was made by Richard Verreau in his RCA album "À l'église". Here, he is in great voice that is freely produced and vibrating. Diction is great and the tempo taken is just right, not too fast and not too slow. A later recording with orchestra shows him pushing the tempo and losing the freeness exhibited earlier. If you bought the latter version already, don't despair, it is on par with Raoul Jobin's 1945 RCA recording now available in four to five different CD releases. One notices a quick tempo and an edgy manliness to Jobin's voice, but as a whole it's a stirring interpretation. As an alternative, one should consider Caruso's recording (available on Nimbus, The Spirit of Christmas); he gives a firm Italian legato to the phrasing (along with Italian appogiaturas) combined with an even vibrato. One detraction is his use of asperated h's in Nohël for high notes. Interestingly, the Michel Dens version (see Legault's article) reminds us of Caruso, including the aspirated h's.

Readers may find Jussi Björling's Swedish interpretation quite interesting. His legato is great as always though the interpretation is a little bland. This Swedish version sounds more like 'O Holy Night' than 'Minuit, chrétiens'.-

Wah Keung Chan

Une version française de cet article sera disponible bientôt.

"Minuit, chrétiens", une revue
par Eric Legault

Il existe plusieurs enregistrements du Cantique de Noël, en plusieurs langues et plusieurs styles. Nous avons choisi d'évaluer neuf enregistrements par des chanteurs d'opéra, en français ou bilingues français-anglais. Mes critères d'évaluation, qui sont les mêmes pour toute pièce vocale, sont les suivants. 1) Le chant: La voix doit être belle, le souffle et le volume doivent être maîtrisés, les registres extrêmes ne doivent pas être forcés. Les glissandi sont à éviter. 2) La diction: La prononciation doit être correcte (pas de "Minoui Chrétienne" ou de "Pèple agênou") et l'énonciation claire (en français, les consonnes doivent être nettes, pas effleurées). 3) L'expression: On doit sentir que le chanteur comprend et ressent les paroles qu'il chante. Ça doit sonner enthousiaste, et non retiré, spontané, et non prudent. Ça ne doit pas être chanté comme un exploit athlétique, avec comme seul but de "passer par-dessus la barre". 4) L'accompagnement: Qu'il s'agisse d'un orgue seul, d'un trio d'instruments ou d'un grand orchestre, avec ou sans choeur, il ne doit pas faire compétition au chanteur, nous en distraire ou l'engloutir.

Enrico Caruso (1873-1921), ténor le plus célébré du siècle et la première vedette du phonographe, a chanté sur toutes les grandes scènes du monde, même à Montréal en 1921, où il aurait attrapé l'infection pulmonaire qui mit fin à ses jours. Bien que cet enregistrement date de 1916, le son est relativement bon ("The Spirit of Christmas Past", Nimbus; aussi disponible sur RCA et sur Pearl). La réputation du chanteur se voit justifiée entre autres par l'égalité des registres et son contrôle du souffle et du volume. Il a un bon accent français, comme tout bon chanteur fin-de-siècle, mais l'énonciation est moins claire dans la seconde strophe et il fait des "Nohèl". Le tout manque de solennité. Le style musical n'est pas français: les glissandi abondent, ça fait barcarolle. Il est le seul dans ma liste à faire une appoggiature sur "Chré-tiens", ce qui n'est ni bien ni mal, mais surprenant. L'accompagnement orchestral est très satisfaisant.

Rodolphe Plamondon (1876-1940) fut le premier ténor canadien à chanter à l'Opéra de Paris. Il a émigré en France en 1885, mais il est revenu au Canada pour enseigner après ses heures de gloire. L'enregistrement (1924) n'est pas aussi vieux que celui de Caruso, mais il y a plus de bruit de surface ("Les grandes voix du Canada", Analekta). Il ne chante que la première strophe, mais nous donne le si bémol aigu. Ses notes graves sont faibles et manquent de justesse. Il a le souffle un peu court. Il fait beaucoup moins de glissandi que Caruso, mais il a encore un pied dans la barque. Sa prononciation est correcte, mais l'énonciation n'est pas très claire; c'est probablement une question de style. Notons la vieille mode parisienne de diphtonguer les "è" (comme dans "solennè-éle"). On entend peu le piano; l'alto semble vouloir prendre la place du ténor par moments, ce qui peut être dû à la vieille technologie d'enregistrement.

Raoul Jobin (1906-1974), un de nos plus célèbres ténors, a chanté à l'Opéra de Paris, à l'Opéra-Comique et au Metropolitan. Dans son enregistrement (1945, RCA), la voix est puissante et nerveuse. Sa diction est naturelle et claire, il ne fait jamais "Noél", mais les voyelles sont souvent trop ouvertes ("Peuple à genâ"). Le ton est plus héroïque que solennel (je peux comprendre pourquoi son Canio était si apprécié). On dirait qu'il y a deux orgues qui l'accompagnent: le premier qui précède chaque strophe, est puissant et grandiose; le second, pendant le chant, est très doux; le changement entre les deux manque de délicatesse. Les Disciples de Massenet entrent violemment à la reprise de "Peuple debout", ils utilisent un phrasé et un rythme différents du soliste, ils n'ont pas un son homogène. Le ténor revient juste à temps pour nous faire réentendre son si bémol, au cas où on l'aurait manqué, mais il est englouti par le choeur de toute façon.

Le ténor québécois Richard Verreau a chanté sur plusieurs grandes scènes du monde, mais il s'est retiré relativement jeune. Dans son récital "À l'église" (c.1960, RCA), il a une voix superbe et un style sans reproche. Ses aigus sont moins héroïques que ceux de Jobin, mais son chant est plus gracieux. Une seule réserve: "Noél, Noèl". Les Disciples de Massenet se sont bien améliorés depuis 1945 (ainsi que les techniques d'enregistrement). C'est le meilleur emploi d'un choeur dans ma liste: ils font leur entrée au "Peuple debout", ils ne couvrent pas le soliste, il n'y a pas de reprise. L'accompagnement d'orgue est très sobre, bien préférable à l'accompagnement orchestral dans son autre récital de Noël ("Concert", c.1960, RCA), où l'orchestration est bizarre (Walt Disney rencontre Weber), mais le ténor chante toujours aussi bien.

Michel Dens est un baryton français spécialiste de l'opérette. Dans son enregistrement (1958-66?, "Noël!", 2CD, 1993 EMI France), il nous donne ici une leçon de diction: la prononciation est pointue, chaque syllabe est parfaitement énoncée, mais ses "Nohèl" sont regrettables. Il n'y a pas de glissando. La voix est belle, le souffle bon, mais les ornements ne sont pas son point fort. La deuxième strophe n'est pas celle à laquelle nous sommes habitués, et je la trouve moins intéressante. L'accompagnement (Orchestre de l'Association des Concerts Colonne, dir. René Challan) est très bon, plutôt grandiose, mais le choeur est ah-ah-ah-gaçant et encombrant.

La basse québécoise Yoland Guérard a une belle voix, mais les notes graves sont faibles et le souffle est court. Diction parfaite, bon style vocal, mais un peu trop sérieux, ce qui accentué par la légèreté de l'accompagnement (Orchestre Jean Larose; harmonium, guitare et tambour?). (Fonovox)

Les deux ténors préférés de la planète nous offrent généreusement une strophe en français et l'autre en anglais. Luciano Pavarotti (1935- ) commence par l'anglais ("O Holy Night", 1976, London). C'est une grande voix et un grand chanteur. Je lui reproche deux choses: l'expression manque de spécificité, et sa prononciation du français laisse à désirer (les "eu", "u" et "ain" deviennent "è", "ou" et "enne"; ses consonnes sont trop douces; il ajoute çà et là des voyelles neutres, e.g. "Noëlle"). L'accompagnement orchestral est excellent (National Philharmonic, dir. K.H. Adler).

Le ténor espagnol Plàcido Domingo (1941- ) commence par le français ("Christmas with ---", 1981, CBS). C'est très bien chanté, bien que légèrement nasal parfois, et les aigus sont serrés. On entend une coupure dans le montage avant certains passages aigus. Étonnamment, sa prononciation française est plutôt bonne (principal problème: il mélange les sons "è" et "eu"). L'accompagnement orchestral est bon (Orchestre Symphonique de Vienne, dir. Lee Holdridge), sauf vers la fin, quand ils essaient de nous en mettre plein les oreilles. Ça manque de profondeur, mais au moins, la tâche a été accomplie.

Très peu de chanteuses ont enregistré le Cantique de Noël, encore moins en français. La version de Lyne Fortin, jeune soprano québécoise, est une grande réussite (1992, Analekta): belle voix, beau style, ton plus léger que les précédents mais tout à fait approprié, bel accompagnement orchestral (Orchestre symphonique de Québec, dir. Pascal Verrot), mais un peu étiré (il y a une coupure dans le mot "Rédemp...teur" à la fin de la première strophe).

Cantique de Noël
Paroles de Cappeau de Roquemaure, musique d'Adolphe Adam

Minuit, chrétiens, c'est l'heure solennelle
Où l'Homme Dieu descendit jusqu'à nous,
Pour effacer la tache originelle
Et de son Père arrêter le courroux.
Le monde entier tressaille d'espérance
À cette nuit qui lui donne un Sauveur.
Peuple, à genoux! Attends ta délivrance.
Noël! Noël! Voici le Rédempteur!

Le Rédempteur a brisé toute entrave,
La terre est libre et le ciel est ouvert.
Il voit un frère où n'était qu'un esclave,
L'amour unit ce qu'enchaînait le fer.
Qui Lui dira notre reconnaissance?
C'est pour nous tous qu'Il naît, qu'Il souffre et meurt.
Peuple, debout! Chante ta délivrance!
Noël! Noël! Chantons le Rédempteur!

2e strophe dans la version de Michel Dens:
De notre foi que la lumière ardente
Nous guide tous au berceau de l'Enfant,
Comme autrefois une étoile brillante
Y conduisit les chefs de l'Orient.
Qui lui dira, etc.

"Minuit, chrétiens", a review
by Eric Legault

There are many recordings of the Cantique de Noël, in different languages and different styles. We have chosen to evaluate nine recordings made by opera singers, in French or bilingual French-English. My evaluation criteria, which are the same as for any other vocal piece, were as follows. 1) The Singing: the voice must be beautiful, the breath and volume must be well controlled, the extreme registers must be easy. Glissandi are undesirable. 2) Diction: the pronunciation must be correct (no "Minoui Chrétienne" or "Pèple agênou") and the enunciation clear (in French, consonnants must be sharp, not brushed). 3) Expression: We must feel that the singer understands and feels the words he/she is singing. He/She must sound enthusiastic, not detached; spontaneous, not cautious. It must not be sung like an athletic feat, with the only objective of "getting over the bar". 4) The Accompaniment: whether just an organ, a trio or a big orchestra, with or without choir, it must not compete with, distract from or drown out the singer.

Enrico Caruso (1873-1921), this century's most celebrated tenor and the world's first recording star, sang on all the great stages of the world, even in Montreal where he may have caught the infection that ended his days. Although his recording dates from 1916, the sound is relatively good ("The Spirit of Christmas Past", Nimbus; also available on RCA and Pearl). His reputation is confirmed here by his even registers, and control of breath and volume. He has a good French accent, as did most turn-of the-century singers, but the enunciation is less clear in the second verse, and he sings "Nohèl". The whole thing lacks solemnity. The musical style is not French: the glissandi are plentiful, it sounds like a barcarolle. He is the only one in my list who does an appoggiatura on "Chré-tiens", which is neither good nor bad, just surprising. The orchestral accompaniment is very satisfying.

Rodolphe Plamondon (1876-1940) was the first Canadian tenor to sing at the Paris Opéra. He moved to France in 1885, and moved back to Canada to teach after his glory days. The recording (1924) is not as old as Caruso's, but the sound is less clean ("Les grandes voix du Canada", Analekta). He only sings the first verse, but gives us the high B-flat. His low notes are weak and often sharp, and his breath supply seems limited. Though he makes much less glissandi than Caruso, he still has one foot in the gondola. His pronunciation is correct, but the enunciation is not very clear; it is probably a question of style. Note the old Parisian fashion of diphtonging the "è"s (as in "solennè-éle"). The piano accompaniment is not very audible; the viola is competing with the tenor, rather than accompanying him, but this could be due to old recording technology.

Raoul Jobin (1906-74), one of our most famous tenors, sang at the Paris Opéra, the Opéra-Comique and the Metropolitan. In his recording (1945, RCA), the voice is powerful and nervous. His diction is natural and clear, he never says "Noél", but the vowels are often too open ("Peuple à genâ"). The tone is more heroic than solemn (I can understand why his Canio was so appreciated). It sounds like there are two different organs accompanying: the one before each verse, very powerful and grand; the other during the singing, very subdued; the change of gears is quite clumsy. The Disciples de Massenet come in explosively at the reprise of "Peuple debout", they use a different phrasing and rythm than the soloist's, and they do not sound well blended. Jobin comes back just in time to give us another high B-flat, in case we missed the first one, but the choir drowns it out anyway.

Québec tenor Richard Verreau sang in many opera houses of the world, but he retired relatively early. In his "À l'église" recital (c.1960, RCA), his voice is superb and his style above reproach. His high notes are less heroic than Jobin's, but his singing is more graceful. One problem: "Noél, Noèl". The Disciples de Massenet (and the technology with which they are recorded) have greatly improved since 1945. This is the best use of a choir in my list: they come in at "Peuple debout", they don't drown out the soloist, there is no reprise. The organ accompaniment is very sober, much better than the orchestral accompaniment in his other Christmas recital ("Concert", c.1960, RCA), of which the arrangement is bizarre (Walt Disney meets Weber), but the tenor sings just as well.

Michel Dens was a French baritone specializing in operetta. In his recording (1958-66?, "Noël!", 2CD, 1993 EMI France), he gives us a lesson in diction: the pronunciation is sharp, each syllable is perfectly clear, but his "Nohèl"s are unfortunate. There are no glissandi. The voice is nice, good breath control, but ornaments are not his forte. The second verse is not the one we usually hear, and I don't like it as much. The accompaniment (Orchestre de l'Association des Concerts Colonne, René Challan cond.) is very good, rather grand, but the choir is ah-ah-ah-noying and cumbersome.

Québec bass Yoland Guérard has a nice voice, but the low notes are weak and his breath is short. Perfect diction, good vocal style, but a bit too serious, which is emphasized by the lightness of the accompaniment (Orchestre Jean Larose; harmonium, guitar and drum?). (Fonovox)

The planet's two favorite tenors have generously agreed to give us one verse in French and another in English. Italian tenor Luciano Pavarotti (1935- ) begins with the English ("O Holy Night", 1976, London). This is a great voice and great singing. Two criticisms: his tone is rather generalized, and his French pronunciation leaves something to be desired ("eu", "u" and "ain" become "è", "ou" and "enne"; the consonants are too soft; and he inserts neutral vowels here and there, e.g. "Noëlle"). The orchestral accompaniment is excellent (National Philharmonic, K.H. Adler cond.).

Spanish tenor Plàcido Domingo (1941- ) begins with the French ("Christmas with ---", 1981, CBS). This is also great singing, but it is slightly nasal at times, and the high notes are tight. Before some high lying lines, we hear a cut in the editing. Surprisingly, his French pronunciation is quite good (main problem: he confuses "è" and "eu" sounds). The orchestral accompaniment is good (Vienna Symphony Orchestra, Lee Holdridge cond.), except towards the end, where they try to knock us out of our seats. It lacks depth, but at least, the job is done.

Very few women have recorded the Cantique de Noël, even less in French. The young Québec soprano Lyne Fortin's version (1992, Analekta) is a great success: lovely voice and style, lighter tone than with previous singers, but thoroughly appropriate, lovely orchestral accompaniment (Québec Symphony Orchestra, Pascal Verrot cond.), but a little expansive (there is a break in the word "Rédemp...teur" at the end of the first verse).

Adolphe Adam
par Eric Legault


Le compositeur du Cantique de Noël, Adolphe Adam, est né à Paris le 24 juillet 1803. Il était le fils de Louis Adam (1758-1848), pianiste, compositeur et professeur de piano au Conservatoire de Paris. Son père ne l'encouragea pas à devenir musicien, mais influencé par son amitié avec le compositeur Ferdinand Hérold, élève de son père, Adolphe décida à un jeune âge qu'il voulait devenir compositeur, surtout pour le théâtre. Il étudia au Conservatoire 1820-1824. Son professeur de composition, Boieldieu, fut la principale influence musicale pendant ces années.

Adam a composé 70 opéras (dont 33 opéras comiques et 27 vaudevilles), presque tous créés à Paris. Ses vaudevilles furent composés pour les théâtres du Gymnase, du Vaudeville et des Nouveautés (1824-31). Il composa 26 opéras pour l'Opéra-Comique (1829-1855). Le Chalet (39e, 1834), fut son opéra le plus populaire en France (1000e représentation en 1873, 1500e en 1922). Plus populaire encore, mais dans le reste de l'Europe, surtout en Allemagne, fut Le postillon de Longjumeau (42e, 1836), célèbre pour son rôle-titre convoité par tous les jeunes ténors désireux de démontrer leur contre-ré dans l'air "Mes amis, écoutez l'histoire". Un autre de ses chefs-d'oeuvre fut Giralda, ou La nouvelle Psyché (57e, 1850), pratiquement oublié aujourd'hui sauf pour son ouverture.

En 1844, suite à une dispute avec la direction de l'Opéra-Comique, il participa à la fondation d'une troisième salle d'opéra à Paris, l'Opéra National, complétée en 1847. Il avait investi d'énormes sommes dans ce projet, qui ne fut rentable que pendant un an. Ayant décidé de consacrer toutes ses royautés au remboursement de ses dettes, il dut trouver d'autres sources de revenus. Il se mit à écrire des critiques et des articles pour Le Constitutionnel et L'Assemblée nationale. Ses articles étaient animés et bien écrits; envers ses contemporains, il était juste et ouvert d'esprit; il aimait Meyerbeer et Verdi, mais pas Berlioz. Il devint aussi professeur de composition au Conservatoire. Il continua d'exercer ces tâches jusqu'à ses derniers jours, même quand il n'en avait plus besoin financièrement.

Adam composa trois "grands opéras" pour l'Opéra de Paris, Richard en Palestine (1844), La bouquetière (1847) et Le Fanal (1840), mais ils ne remportèrent pas un grand succès. Il put revenir à l'Opéra-Comique en 1849. À la fin de 1852, Adam n'était plus endetté. Cette même année, son opéra-comique Si j'étais roi (60e opéra) fut créé au Théâtre-Lyrique, qui avait succédé à l'Opéra-National, et où furent créés six autres de ses dix derniers opéras. C'est le troisième de ses opéras en ordre de popularité; l'ouverture est encore souvent jouée en concert.

Aujourd'hui, il est surtout connu pour ses ballets, qu'il avait plus de plaisir et de facilité à composer que les opéras. Il en dit "On ne travaille plus, on s'amuse". De ses 14 ballets, neuf furent créés à l'Opéra de Paris (1836-56); les plus connus sont Giselle (7e, 1841), composé en trois semaines, de loin son oeuvre la plus populaire de quelque genre que ce soit, et Le corsaire (14e, 1856), auquel il travailla pendant un an. Deux autres ballets, La jolie fille de Gand (8e, 1842) et La filleule des fées (12e, 1850), sont considérés de la même qualité musicale, mais le sujet est moins intéressant.

La grande majorité de ses oeuvres n'ont eu qu'un succès éphémère, notamment les innombrables pièces pour piano (arrangements, transcriptions, potpourris et fantaisies d'extraits d'opéras) et chansons (ballades, romances, duos et autres). Il composa aussi quelques arrangements et réorchestrations d'oeuvres d'autres compositeurs, quelques cantates scéniques, et autres oeuvres vocales profanes et sacrées, dont le Cantique de Noël.

Il est mort dans son sommeil le 3 mai 1856 à Paris, quelques jours après la création aux Bouffes-Parisiens de son opérette, Les Pantins de Violette. Ses mémoires, Souvenirs d'un musicien et Derniers souvenirs d'un musicien, ont été publiés à plusieurs reprises.

Adolphe Adam (English version)
by Eric Legault

The composer of O Holy Night, Adolphe Adam, was born in Paris on July 24, 1803. His father was Louis Adam (1758-1848), pianist, composer and piano teacher at the Paris Conservatoire. Louis did not encourage his son to become a musician, but influenced by his own friendship with the composer Ferdinand Hérold, one of his father's students, Adolphe decided at a young age that he wanted to become a composer, especially for the stage. He studied at the Conservatoire from 1820 to 1824. The main agent of his musical education was his composition teacher, Boieldieu.

Adam composed 70 operas (including 33 opéras comiques and 27 vaudevilles), almost all created in Paris. His vaudevilles were written for the Gymnase, Vaudeville and Nouveautés theaters (1824-31). He composed 26 operas for the Opéra-Comique (1829-1855). Le Chalet (his 39th opera, 1834), was his most popular opera in France (1000th performance in 1873, 1500th in 1922). Even more popular, but outside of France, especially in Germany, was Le postillon de Longjumeau (his 42nd, 1836), famous for its title role coveted by all the young tenors eager to show off their high D, in the aria "Mes amis, écoutez l'histoire". Another successful opera was Giralda, ou La nouvelle Psyché (his 57th, 1850), mostly forgotten today except for its overture.

In 1844, following an argument with the director of the Opéra-Comique, he made plans to open a third opera house in Paris, the Opéra-National, finished in 1847. He had invested great sums into this project, which was profitable for only one year. Having assigned all his royalties to paying off his debt, he turned to other means of earning a living. He started writing articles and reviews for Le Constitutionnel and L'Assemblée nationale. His articles were well written; towards his contemporaries, he was fair and open-minded; he liked Verdi and Meyerbeer, but not Berlioz. He also began teaching composition at the Conservatoire. He kept up these activities until the end, even when they were no longer necessary financially.

Adam composed three "grands opéras" for the Paris Opéra, Richard en Palestine (1844), La bouquetière (1847) and Le Fanal (1840), but they had little success. He came back to the Opéra-Comique in 1849. By the end of 1852, he was out of debt. That same year, the Opéra-National was reborn as the Théâtre-Lyrique, where seven of his ten last operas were created, including his third most popular, Si j'étais roi (60th, 1852), of which the overture is a popular concert piece today.

Today he is most well known for his ballets, which he found easier and more rewarding to write than operas. He said "It is not work anymore, it is just fun". Of his fourteen ballets, nine were created at the Paris Opéra (1836-56); the most popular are Giselle (7th, 1841), by far his most popular work of any type, written in three weeks, and Le corsaire (14th, 1856), which took him one year to write. Two other ballets, La jolie fille de Gand (8th, 1842) and La filleule des fées (12th, 1850), also have great music, but their plots are less interesting.

The majority of Adam's output had but a short success, namely his countless piano pieces (arrangements, transcriptions, potpourris and fantaisias of opera excerpts) and songs (ballads, romances, duets, and others). In addition, he wrote a few arrangements and reorchestrations of other composers' works, a few stage cantatas and other secular and sacred vocal works, including the Cantique de Noël, also known as "O Holy Night".

He died in his sleep in Paris on May 3, 1856, a few days after the creation of his operetta, Les Pantins de Violette, at the Bouffes-Parisiens. His memoirs, Souvenirs d'un musicien et Derniers souvenirs d'un musicien, have been published often.

Notice
:

La Scena Vocale est maintenant disponible sur l'internet.
Vous trouverez une version mise à jour du calendrier et des articles en englais et français à l'adresse
http://www.scena.org/

La Scena Vocale is now available on the World Wide Web.
Point your browser to:
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for an up to date calendar of vocale events. Scena Vocale articles in both English and French.

Dead Singers' Column
Wah Keung Chan
Une version française de cet article sera disponible dans une semaine.

Updates:
Fans of soprano Ljuba Welitsch (profiled in our September column) can find more information in Emily Coleman's article in the November issue of Opera News. Coleman sheds some light on Welitsch's vocal problems.

A discography of German tenor Fritz Wunderlich (profiled in our October column) can now be found on the internet. The Fritz Wunderlich web page is found at the web address:
http://wipux2.wifo.uni-mannheim.de/~bwl02392/wunderlich/
In addition to a comprehensive discography, the site also contains reminiscences by his accompanist Hubert Giesen and his friend baritone Hermann Prey.

Our November Dead Singer Jussi Bjoerling is also featured on the internet. The Jussi Bjoerling museum home page can be found at:
http://www.borlange.se/kultur/jussib/visit.htm
Another dedicated Bjoerling home page is
http://www.best.com/~els/Bjorling/bjorling.shtml
RCA's home page has a short bio and Bjoerling discs in the catalogue at:
http://classicalmus.com/artists/bjoerlin.html
Tenor Michael J. Cochran maintains the Tenorland home page that contains several Bjorling biographies.
http://www.geocities.com/Vienna/1450/

Next issue: Rosa Ponselle

WAK's Up
Wah Keung Chan
Une version française de cet article sera disponible dans une semaine.

Surfing the Internet for Vocal Information
It's hard to go a week without hearing about the internet. What is it? Where is it? How can one touch it? In a nutshell, the internet is a community of people joined together by computer networks much like the telephone joins us globally. In this short essay, I will explain the three things one needs to know, that is, email, newsgroups and web pages.
In order to be "on the internet" one must have an account with an internet service provider. This is easily obtained at no cost for those at an university or other educational institutions. If you don't work for a high technology company either, then you are basically out of luck, that is, you'll end up having to pay for this service as unfortunately, Montreal's attempt at freenet has gone bust.

Having a computer account allows you to send and receive electronic mail. It's like surface mail only it is faster; sometimes it only takes seconds. The great thing about email is that it simplifies sending messages to a group of people, ie., mailing lists. There are several email lists that are devoted to music topics such as opera, choral music and a list for singers.
opera-l is a community of enthusiastic and often passionate correspondents about opera. To subscribe send a message to
listserv@cunyvm.cuny.edu with the command sub opera-l First Lastname, on the first line.

Choralist is the main bulletin board for the choral profession. To subscribe send a message to listproc@lists.colorado.edu with the command subscribe choralist.
Vocalist is the International Discussion list for singing professionals and amateurs. Send a message to Vocalist-Request@lists.oulu.fi with the command subscribe.

After subscribing and receiving information on the list, you should simply observe for a while to get a sense of the community before fully participating. Be prepared to receive many messages a day. Opera-l for instance used to have hundreds of messages each day. If the prospect of sifting through hundreds of emails a day is too daunting, one could instead subscribe to the digest version to receive one mail message containing the day's messages.

Mailing lists have only been popular in the last four years. In the past, people have and still do exchange information via the internet newsgroups. Postings to newsgroups are sent around the world and stored on your internet providers mainframe computer and not saved to your account. This avoids filling your mailbox with messages and you can read it at your leisure. The drawback is that your host computer only stores the most recent messages, so you could miss out on some messages if you take a few days off. The major music groups of interest are:
rec.music.classical
rec.music.opera
rec.music.classical.performing
rec.music.a-cappella
rec.music.early
rec.music.classical.recordings

The latest thing in the last two years is the web page. A web page is a person, group or company's information data bank. The great thing about it is that one can get access to groovy graphics and pictures as well as text. To read a web page, use a Web browser such as the graphics browsers, Netscape, Mosaic, Explorer or the text based browser Lynx.
There are many web sites devoted to opera and singing. Many of these can be found by using a search program. Try for instance the Yahoo site (http://www.yahoo.com). Many of the record companies and opera companies are now on line.

The internet is a great way to communicate and to search for and retrieve information. Happy surfing.

New Releases

St. Lawrence Choir has recently released their first CD of Haydn masses on the SNE label. It features the Nelsonmesse, Kleineorgelmesse and the first Salve Regina and is directed by Iwan Edwards with the Ensemble Amati and soloists Henriette Schellenberg, Laura Pudwell, Robert Breault, Steven Horst and Sherri Karam..

The Choir of the Church of St. John the Evangelist, Montreal, directed by Patrick Wedd, has released their first CD titled "Alleluia psallat, a liturgical year".

The Third "Les jeunes ambassadeurs lyriques"
that held their auditions in November in Montreal and Toronto selected sopranos Johanne Bellavance, Geneviève Charest, Rayanne Dupuis, Mari-Josée Lord, Brigitte Marchand, Monique Pagé, Raphaelle Paquette, Chantal Parent, Jacqueline Serpas and Karen Ydenberg, tenor Michel Corbeil, and baritones Steve Pitkanen, Sean Watson and James Westman to perform in concerts in Montreal on December 1st and 4th. (see calendar) for final selection of the prize winners. Joining them on stage are European exchange singers, Italian mezzo-soprano Marina Comparato, Tchéque mezzo Sylva Cmugrova, French soprano Marie Devellereau, Polish soprano Anna Lorenc and Slovacian soprano Blanka Mellenova. The "Jeunes ambassadeurs lyriques" aims to help young Canadian singers develop their careers in Europe and obtain further experience. The 1995 winners are Ethel Guéret, Louise Marcotte, Dominique Blier, Raphaelle Paquette and Julie Nesrallah.

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**** End of December issue / Fin *****