LSM Newswire

Tuesday, May 26, 2009

Houston Grand Opera Announces Men's Chorus Auditions

The Houston Grand Opera Association announces chorus auditions for its 2009-2010 season. Auditions will be held at the Wortham Theater Center, 510 Preston on:

MEN ONLY

Monday, June 8, 2009 6:00 PM – 10:00 PM

The Houston Grand Opera Chorus is a professional group of diverse men and women of all professions and backgrounds. Choristers rehearse weekday evenings and weekends for each repertory period. In the 2009-2010 season, a new chorister could earn $2000.00 per production.

The 2009-2010 season productions in which the chorus will participate are:

The Elixir of Love

Lohengrin

Tosca

The Queen of Spades

Xerxes

Auditions should include two arias of contrasting style, tempo, in original language, and by memory. Operatic repertoire is preferred, but standard oratorio selections will be accepted. Sight reading may be requested. The HGO will provide an accompanist, but singers are required to bring their own music.

Singers who wish to arrange an audition should contact the Houston Grand Opera Rehearsal Department at (713) 980-8679.


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Tuesday, April 15, 2008

Madame Butterfly - compagnie invitée des GBCM - Houston Ballet

Invité des Grands Ballets Canadiens de Montréal,

LE Houston Ballet présente

Madame Butterfly de Stanton Welch

à la Salle Wilfrid-Pelletier de la Place des Arts

les 1er, 2 et 3 mai 2008 à 20 h

Montréal, le 26 mars 2008 — Les Grands Ballets Canadiens de Montréal accueillent en mai prochain le Houston Ballet, l'une des meilleures compagnies de ballet aux États-Unis. Après avoir conquis le public montréalais avec Giselle en avril 2006, la troupe revient dans la métropole pour offrir la déchirante histoire de Madame Butterfly, dans une version chorégraphiée par le directeur artistique du Houston Ballet, Stanton Welch. Unique compagnie invitée au cours de la prochaine saison, le Houston Ballet saura en émouvoir plus d'un avec cette grande œuvre lyrique, portée par la musique de Puccini. Cette invitation s'inscrit dans une entente de réciprocité qui permettra aux Grands Ballets Canadiens de Montréal de se présenter dans la série de danse du Houston Ballet, en novembre 2008.

« Émouvante, magnifiquement dansée par la compagnie sur la somptueuse musique de Puccini, cette Madame Butterfly constitue l'un des plus beaux ballets de Welch. » (Houston Press, 2007)

HOUSTON BALLET

Cinquième plus grande compagnie de ballet aux États-Unis, le Houston Ballet se produit en Europe, en Asie, au Canada et dans de nombreuses villes américaines. Ses origines remontent à 1955, année où les membres fondateurs de la Houston Ballet Foundation caressaient le rêve de mettre sur pied une compagnie de ballet et une école de danse dans leur ville. Si l'école — la Houston Ballet Academy — voyait le jour la même année, il faudra attendre 1969 pour que soit fondée la compagnie de ballet. Celle-ci sera alors placée sous la direction de Nina Popova, ancienne danseuse des Ballets russes de Monte-Carlo et de l'American Ballet Theatre. Aujourd'hui, la troupe texane regroupe plus d'une cinquantaine d'éblouissants danseurs, dont plusieurs ont remporté des médailles d'or ou d'argent lors de compétitions de danse internationales. « L'une des premières choses qui frappe dans cette compagnie, c'est la technique sans failles, non seulement des danseurs principaux, mais de tous les danseurs. » (Dance Europe, Londres)

MADAME BUTTERFLY

Premier ballet intégral chorégraphié par Stanton Welch, Madame Butterfly fut créé pour l'Australian Ballet en 1995. Conçu alors que Welch n'a que 24 ans, Madame Butterfly n'en constitue pas moins l'œuvre à laquelle il est aujourd'hui le plus identifié. Inspiré par l'opéra de Puccini, ce ballet en deux actes relate la tragique histoire de la belle geisha Cio-Cio-San, passionnément amoureuse d'un officier de marine américain, le cynique Pinkerton, au point de renoncer aux conventions sociales et de renier sa famille pour lui. Ce sacrifice lui coûtera ultimement la vie. Le ballet brille notamment par le superbe pas de deux qui clôt le premier acte, où le couple célèbre sa nuit de noces. La musique fut arrangée par John Lanchbery (1923-2003), chef d'orchestre britannique qui a également signé les arrangements musicaux de six autres productions du Houston Ballet. Madame Butterfly de Stanton Welch figure au répertoire du Houston Ballet, du National Ballet, du Royal New Zealand Ballet, de l'Atlanta Ballet et du Pittsburgh Ballet Theatre.

« À l'instar de Roméo et Juliette, Madame Butterfly est une histoire d'amour merveilleuse et célèbre, affirme le chorégraphe. Lorsque j'ai commencé à m'intéresser à la chorégraphie, je travaillais comme figurant pour l'Australian Opera. Quand mon père me raccompagnait à la maison, je le pressais de questions sur les différents opéras, à la recherche de l'histoire qui me semblerait la mieux adaptée au ballet. Il me parlait avec passion et avec force détails de l'amour fatal de Cio-Cio-San pour Pinkerton. Cette histoire allait me passionner à mon tour. »

STANTON WELCH

Né à Melbourne de parents danseurs, Stanton Welch a été formé à la San Francisco Ballet School. Il se joint ensuite à l'Australian Ballet où il est promu au rang de soliste. En 1990, il réalise sa première œuvre pour la compagnie et, en 1995, il est nommé chorégraphe résident de l'Australian Ballet. Chorégraphe parmi les plus en vue de sa génération, Welch a créé des œuvres pour, entre autres, le Houston Ballet, le San Francisco Ballet, l'American Ballet Theatre, l'Australian Ballet, le Birmingham Royal Ballet et le Royal Danish Ballet. Très actif sur la scène internationale, Welch reçoit des commandes des plus prestigieuses compagnies au monde. Arrivé à la barre du Houston Ballet en juillet 2003, il a su insuffler énergie, dynamisme et vision renouvelée à la compagnie texane. Il a notamment enrichi son répertoire par des œuvres d'éminents chorégraphes et attiré à Houston les meilleurs entraîneurs et maîtres de ballet pour travailler avec les danseurs. Pour le Houston Ballet, il a chorégraphié Indigo (1999), Bruiser (2000), Tales of Texas (2004), Blindness (2004), Bolero (2004), Nosotros (2005), Brigade (2006) et Le lac des cygnes (2006).

Laissez-vous toucher par la tragique histoire de Madame Butterfly, telle que racontée par Stanton Welch et par les magnifiques danseurs du Houston Ballet, les 1er, 2 et 3 mai 2008 à 20 h à la Salle Wilfrid-Pelletier de la Place des Arts. Billets en vente à la Place des Arts, 514-842-2112 / www.pda.qc.ca.

Des causeries animées auront lieu au Piano Nobile de la Salle Wilfrid-Pelletier avant toutes les représentations, de 19 h à 19 h 30.

POUR NE RIEN MANQUER, OFFREZ-VOUS UN ABONNEMENT !

Pour des renseignements sur les différente formules d'abonnement des Grands Ballets Canadiens de Montréal, les forfaits de groupe et les privilèges exceptionnels qui leur sont rattachés, le grand public est invité à téléphoner au 514-849-0269 ou à consulter le site www.grandsballets.com. Le site offre également des renseignements sur les autres spectacles, la compagnie et les danseurs.

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As a guest of Les Grands Ballets Canadiens de Montréal

Houston Ballet presents

Madame Butterfly by Stanton Welch

At Salle Wilfrid-Pelletier of Place des Arts

May 1, 2 and 3, 2008, at 8 p.m.

Montréal, March 26 , 2008 — Les Grands Ballets Canadiens de Montréal will once again welcome the Houston Ballet, one of the best ballet companies in the United States, this coming May. Having won Montrealers' hearts with Giselle in April 2006, the troupe is returning to the city to perform the wrenching story of Madame Butterfly, in a version choreographed by the Houston Ballet's Artistic Director, Stanton Welch. As the sole guest company of Les Grands' coming season, the Houston Ballet will touch audiences with this major lyrical work, carried by the music of Puccini. This guest visit is part of an exchange agreement which in turn will have Les Grands Ballets Canadiens de Montréal performing in the Houston Ballet's dance series in November 2008.

"Poignant, beautifully danced by the company to a lush Puccini score, this Madame Butterfly is definitely one of the finest story ballets by Welch." (Houston Press, 2007).

HOUSTON BALLET

The Houston Ballet is the U.S.'s fifth-biggest ballet company, and performs in Europe, Asia, Canada and numerous American cities. Its origins date back to 1955, when the founding members of the Houston Ballet Foundation dreamt of creating a ballet company and a dance school in their home city. While the school—the Houston Ballet Academy—was born that same year, it was not until 1969 that the ballet company saw the light of day. It was placed under the direction of Nina Popova, former dancer with the Ballet Russe de Monte-Carlo and the American Ballet Theatre. Today, the Texan troupe brings together 54 incredible dancers, many of whom have won gold and silver medals at international dance competitions.

"One of the first things that hits you about this company is the technical strengths not just of its principals, but throughout the ranks." (Dance Europe, London).

MADAME BUTTERFLY

Madame Butterfly, the first full ballet to be choreographed by Stanton Welch, was premiered by the Australian Ballet in 1995. Mr. Welch created Madame Butterfly at the tender age of 24, and it remains the work with which he is most often identified. Inspired by Puccini's opera, the two-act ballet relates the tragic story of the beautiful geisha Cio-Cio-San, who falls passionately in love with the cynical American navy officer Pinkerton, defying the rules of society and renouncing her family. Her sacrifice ultimately costs her her life. The high point of the piece is a pas de deux with Pinkerton and Cio-Cio-San, which celebrates their marriage and closes Act I. The music is arranged by John Lanchbery (1923-2003), the British conductor who also created musical arrangements for six other Houston Ballet productions. Mr. Welch's Madame Butterfly holds a place in the repertories of the Houston Ballet, the National Ballet, the Royal New Zealand Ballet, the Atlanta Ballet and the Pittsburgh Ballet Theatre.

"Madame Butterfly is a wonderful and famous love story, along the lines of Romeo and Juliet," says Mr. Welch. "When I first became interested in choreography I was working as an extra with the Australian Opera. While my father drove me home, I would quiz him on various opera stories, searching for the one most suited for ballet. The one he spoke about most passionately, and in the most detail, is the story of Cio-Cio-San and her fatal love for Pinkerton. It was later to become my passion, too."


STANTON WELCH

Born in Melbourne to dancer parents, Stanton Welch trained at the San Francisco Ballet School. He then joined the Australian Ballet, where he was promoted to the rank of soloist. In 1990, he choreographed his first work for the company, and in 1995 he was appointed choreographer-in-residence. As one of the highest-profile choreographers of his generation, Mr. Welch has created works for the Houston Ballet, the San Francisco Ballet, the American Ballet Theatre, the Australian Ballet, the Birmingham Royal Ballet and the Royal Danish Ballet. Mr. Welch is highly active on the international scene, with commissions from numerous prestigious companies around the world.

When he arrived at the Houston Ballet in July 2003, Mr. Welch suffused the Texan company with his energy, renewed vision and dynamic approach. Among other things, he enriched its repertoire with works from eminent choreographers and attracted the best instructors and ballet masters to Houston to work with the dancers. For the Houston Ballet, he choreographed Indigo (1999), Bruiser (2000), Tales of Texas (2004), Blindness (2004), Bolero (2004), Nosotros (2005), Brigade (2006), and Swan Lake (2006).

Let yourself be moved by the tragic story of Madame Butterfly as told by Stanton Welch and the magnificent dancers of the Houston Ballet, on May 1, 2 and 3, 2008, at 8 p.m. at Salle Wilfrid-Pelletier of Place des Arts.

There will be talks on Madame Butterfly prior to every show, from 7 to 7:30 p.m. in the Piano Nobile of Salle Wilfrid-Pelletier.


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